4 925 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Omkoppling av IKEA induktionshäll Högklassig från FAS till FAS 3?
LarsSvensson80
Medlem
· Västragötaland
· 86 inlägg
LarsSvensson80
Medlem
- Västragötaland
- 86 inlägg
Omkoppling av IKEA induktionshäll Högklassig med specifikation 400 2N med anslutningseffekt på 7400W.
Har ett fullspäckat perilex uttag.
Alltså tre faser, N och PEN-ledare framdraget över 2,5kvmm kabel.
Mellan alla faser L1, L2 och L3 till nollan och skyddsjord är det 220V
Mellan mina faser är det 400V
Mellan Skyddsjord och nolla är det 0 V
Avskärat med 16A automatsäkring.
Summerat, allt är som det ska.
Nu till min fråga.
Induktionshällen är idag inkopplad enligt anvisningen mot L1, L2 och N och PEN-ledare. Detta resulterar i att FAS 2 säkringen löser ut i undercentralen vid maximalt effektuttag.
Jag vill därför be elektrikern att lasta av FAS 2 mot FAS 3 istället som är lågt belastad i fastigheten.
Vad tror ni händer om han lägger om stiftet i perilex kontaktens anslutningskabel från induktionshäll från FAS 2 till FAS 3 istället?
Kommer kylfläkten snurra baklänges eller vad kan effekten bli?
Har ett fullspäckat perilex uttag.
Alltså tre faser, N och PEN-ledare framdraget över 2,5kvmm kabel.
Mellan alla faser L1, L2 och L3 till nollan och skyddsjord är det 220V
Mellan mina faser är det 400V
Mellan Skyddsjord och nolla är det 0 V
Avskärat med 16A automatsäkring.
Summerat, allt är som det ska.
Nu till min fråga.
Induktionshällen är idag inkopplad enligt anvisningen mot L1, L2 och N och PEN-ledare. Detta resulterar i att FAS 2 säkringen löser ut i undercentralen vid maximalt effektuttag.
Jag vill därför be elektrikern att lasta av FAS 2 mot FAS 3 istället som är lågt belastad i fastigheten.
Vad tror ni händer om han lägger om stiftet i perilex kontaktens anslutningskabel från induktionshäll från FAS 2 till FAS 3 istället?
Kommer kylfläkten snurra baklänges eller vad kan effekten bli?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 871 inlägg
Det går utmärkt att shifta fas i perilexstickproppen. Hällen använder varje fas individuellt och är inte beroende av någon fasordning.
Klicka här för att svara