Ca 40m från centralen parkerar jag traktorn under tak för tillfället. Där skulle jag vilja svetsa (1-fas), vinkelslipa, belysa och motorvärma. Detta är inte permanent, utan kanske bara en säsong eller två.
Så jag funderar på trefaskabel och byggcentral med JFB. Finns 16A-uttag (ej JFB) i centralen.
Funkar detta, räcker det med 5g2,5?
Så jag funderar på trefaskabel och byggcentral med JFB. Finns 16A-uttag (ej JFB) i centralen.
Funkar detta, räcker det med 5g2,5?
Menar du gummikabel från trefasuttaget till din tillfälliga parkering? Eller ska du installera ny kabel? Det är svårt att svara på generellt utan att veta förimpedans och beräknat strömuttag. Det kan fungera men det är nog bättre att ta i och köra större area.
Jag trodde att alla trefasuttag av CEE-typ skulle vara skyddade av JFB?
Jag trodde att alla trefasuttag av CEE-typ skulle vara skyddade av JFB?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 914 inlägg
40 meter trefaskabel 2.5 mm² räcker ganska långt. Räknar man bara på kabeln i sig håller sig spänningsfallet på ca 2.5 % vid 10 A enfaslast. Kan du belasta alla tre faser halveras det, så försök antingen använda trefasmaskiner eller att belasta varje fas ung likvärdigt för att få ut mest kräm.
Antar att trefasuttaget på huset är avsäkrat med 16 A diazed. Det ska gå bra med 40 meter om du inte bor långt ut i skogen med svagt nät.
Kravet på JFB för CEE416-uttag utomhus kom 1996 så om det installerades före det så är det tillåtet. Nu har du JFB i byggcentralen så du behöver bara se till att kabeln inte tar skada där den ligger ute 2 år.
Antar att trefasuttaget på huset är avsäkrat med 16 A diazed. Det ska gå bra med 40 meter om du inte bor långt ut i skogen med svagt nät.
Kravet på JFB för CEE416-uttag utomhus kom 1996 så om det installerades före det så är det tillåtet. Nu har du JFB i byggcentralen så du behöver bara se till att kabeln inte tar skada där den ligger ute 2 år.
Ja, det är ju den där dödshandsken som sitter som uttag. Den byter jag såklart i samband med detta.
Detta är ju en gård långt ut i skogen, men transformatorn står ca 200m från huset så det skall väl klara sig? Hänger fyra gårdar på den tror jag.
Inga problem med JFB både på uttaget och i byggcentralen?
Detta är ju en gård långt ut i skogen, men transformatorn står ca 200m från huset så det skall väl klara sig? Hänger fyra gårdar på den tror jag.
Inga problem med JFB både på uttaget och i byggcentralen?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 914 inlägg
Nej då, två JFBer i serie ger bara ökad säkerhet och möjligen lite extra motion, och det tycker vi om 
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 914 inlägg
Det har jag inte hört talas om. Det är kanske kravet på petskydd du tänker på? (placering på minst 1.7 m höjd)
Har funderat ett varv till, och nu lutar det åt fast installation invändigt, med uttaget inomhus (garage, ekonomibyggnad). EKLK kan kanske vara lämplig då? Måste JFB till i matande ände i så fall?
EKLK 35:-/m
EQLQ 40:-/m
EKKJ 32:-/m (får man ha denna spikad i tak?)
RDOE 36:-/m
EKLK 35:-/m
EQLQ 40:-/m
EKKJ 32:-/m (får man ha denna spikad i tak?)
RDOE 36:-/m
Klicka här för att svara