Kom en mycket underlig doft underifrån hällen idag vid matlagningen. Drog ut lådorna o tyckte mig ana lite rök så ut med allt. Och jajamän, rykte gjorde det. Från kontakten! Lätt panikkänsla, snabbgogla i bakhuvudet. El = rör ej, dra säkringarna. Med det gjort så kunde följande skådas

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur kunde det bli så här? Elen omdragen av förra ägarns elektriker. Ikeahäll ca 5-6 år

Vår elektriker ska försöka komma i morgon eller tisdag. Hämtmat tills dess

En möjlighet är för löst/för hårt dragen skruv i stickproppen.

Protte

Fenomenet kan även uppstå, om inte stickproppen är ordentligt införd i uttaget.

Ok. Elektrikern får utreda. Nya / fler brandvarnare uppsatta, lyckats bortförhandla brandvakt inatt.. Men har faktiskt känt och letat efter den där mysko plastdoften (som nu visade sig vara detta) ett par veckor. Fast mkt svagare, bytt lådfacken från plast till trä etc för trott det varit ngt som spillts eller att de i plast reagerade på strålningsvärmen från undersidan av hällen. Jäkla mäck sånt här

En typisk glappkontakt och i kombination med hög belastning.
Jag gissar att det är en lös kabelanslutnig i uttag eller kontakt.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Bra jobbat att bryta ström, finna orsak och efterbevaka!!! Precis rätt tänkt. Behåll säkringarna ur tills det är utrett vad som är fel och vad som eventuellt är skadat.

Ytterliggare tänkbara orsaker:
- Att hylsan som sluter om stiftet i vägguttaget är glapp, men det borde synts på att stiftet hade skador i form av gropar på grund av ljusbågar.
- Att kabeln i endera stickkontakt eller vägguttag är för kort skalad så att isoleringen ligger under skruven. Oftast blir det ändå någorlunda kontakt längre in i hylsan, men någorlunda bra kontakt räcker inte utan leder till viss värmeutveckling över tiden, vilket leder till kloridutfällning från isoleringen, vilket i sin tur leder till att kopparn ärgar och med tiden allt sämre kontakt och allt högre värme. Ett mycket lurig fel som kan vara dolt i många år innan det visar sig.

Skruvar du itu stickproppen och uttaget och fotograferar så går det nästan säkert att säga vad det beror på.

Det ser ut som om det är en fas som blivit varm. Hade det varit nollan så finns det ett obehagligt felkopplingsfall som kunnat ge detta resultat och det är att alla fas-stiften är kopplade till samma fas, med grav överbelastning av nollan som resultat.

Sidan 57 i manualen ger svaret ;-)

Tack, letade men inte tillräckligt noga

Bauhaus skulle enligt hemsida ha schneider perilex men väl där har de ett märke som heter Jo-el. Några åsikter om det i förhållande mot schneider?

Jag vill minnas att Jo-el är konsumentförpackade Schneider-produkter.

Det stämmer med ovan. Jag har själv den kontakten till min häll. Min elektriker intygade att den var identisk med den som det står Schneider på.

På dom konsumentförpackade "apparaterna" är det bara på förpackningen det står ett "avvikande" namn, på själva "apparaten" är det samma märkning oavsett vad som står på förpackningen OM det är samma tillverkare.

O
sajjen skrev:
Jag vill minnas att Jo-el är konsumentförpackade Schneider-produkter.
Det kan hända att Schneider tillverkar Jo-el´s prylar. Men Jo-el är inte konsumentförpackade Schneider. Utan det är konsument förpackade Jo-el produkter:) Schneider skriver sitt namn på konsumentförpackade prylar.

Sedan 2000 har JO-EL Electric varit en del av Schneider Electric.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.