Och här har jag splittat mina trefasgrupper till köksrenoveringen i kopplingsdosor och allt, just för att det bara skall finnas en fas i varje apparatdosa. Och så är det helt plötsligt OK med flera faser i dosor som gemene man kan komma att röra i i en vanlig villa? Det har inte varit forumets mening förr om åren. :) Då har det minsann varit förbjudet med separata brunntändningar med två olika faser osv.

(Nåja, jag, eller rättare elektrikern satte ju kopplingsdosorna mest för att man skulle komma åt att koppla också. Blev bättre med ett nästan rent "stjärnnät" med två separata stigare från källaren till var sin kopplingsdosa och distribution därifrån).

lars_stefan_axelsson skrev:
...Och så är det helt plötsligt OK med flera faser i dosor som gemene man kan komma att röra i i en vanlig villa? Det har inte varit forumets mening förr om åren. :) ...
Det är nog bara en lätt kvardröjande effekt från tiden när § 20 k, 20 i, 17 c, 34 a gjorde det betydligt svårare att göra det i enlighet med påbuden. :)

Nya och som jag ser det bättre tider nu.

Redigerat:
För att vara tydlig så är väl separat brunntändning från olika faser fortfarande inte ok.

Att dra separata faser GENOM en dosa kan väl knappast jämföras med två olika faser i ett uttag, INGEN förväntar sig olika faser i ett uttag. dessutom är väl uttag bara godkända för 230 V eller?

Precis. Lars Stefan ovan verkade ha tolkat in att två faser i ett uttag skulle vara ok, och det känns väl okonventionellt.

Om det görs rätt blir det heller inga "berörbara" faser i A-dosorna annat än den som går till uttaget. Man kan beröra ledarisoleringen, inte mer. Det är också viktigt att N och PE är skarvade med toppklämmor bakom uttaget så att gemene man inte kan sära på dessa vid byte av ett uttag. Det är ingen optimal lösning men full tillräcklig imho.

Och därifrån är det långt till olika faser på uttagsbrunnarna.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Mikael_L
GK100 skrev:
Det är nog bara en lätt kvardröjande effekt från tiden när § 20 k, 20 i, 17 c, 34 a gjorde det betydligt svårare att göra det i enlighet med påbuden. :)

Nya och som jag ser det bättre tider nu.
Glömde du inte 42 m nu?

Äh, skojade bara, har faktiskt inte en susning om vad du skrev där ... :o

Mikael_L skrev:
Glömde du inte 42 m nu?

Äh, skojade bara, har faktiskt inte en susning om vad du skrev där ... :o
Det är bara de typiska käpphästarna som brukade användas strax före "Blå boken" och senare SS.... tid för att hindra utbredd användning av blandad koppling eller som i detta fallet avgrenad enfas från trefasgrupp. Kan finnas någon mer som passar för fallet men just dessa kommer jag väl ihåg från de gånger det gåtts holmgång med mer eller mindre insatta paragrafryttare. En klassiker från den tiden är den omfattande § 21 som berör ledningsdimensionering, avsäkring osv.

Många verkar ju lätt nostalgiskt se tillbaks på mer klart detaljreglerade tider för elanläggningar. Själv ser jag det som bättre nu där det i vissa speciella fall går att ordna lösningar och i de vardagliga fallen finns ju bra stöd i SS och förklaringar därur.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
petersv skrev:
Precis. Lars Stefan ovan verkade ha tolkat in att två faser i ett uttag skulle vara ok, och det känns väl okonventionellt.
Ja, jag inser att det är en glidning mellan tre faser i dosan och två i uttaget. Men om vi skall vara seriösa så kvarstår ju frågan om precis var som gränsen går.

Jag kan väl hålla med om att om man skarvar in en tåt med toppklämma i dosan så är det mindre sannolikhet att en "amatör" tar fel. Och likaledes kan jag tycka att om man har flerpolig säkring så är just den frågan inte lika allvarlig som om man har diazed. Med flerpolig säkring så är det ju omöjligt att bara göra en ledare i en flerfasgrupp spänningslös. Det är ju det som är det stora problemet, nämligen att någon skall tro att gruppen är spänningslös fast den inte är det. Så då är separat brunntändning inte heller något stort elsäkerhetsmässigt problem.

För egen del så är ju min erfarenhet som industrielektriker, så i min värld så är en belysningsgrupp trefas. :) Men det är ju ovanligt i en villainstallation...

Vi hade mycket diskussioner kring dessa risker när jag skrev artikeln. Denna lösning med fördelning i A-dosor är också det tredje alternativet, efter fördelning i K-dosor och trepoligt överströmsskydd. Så detta tredje alternativ bör egentligen tillämpas först när de två första inte är möjliga. I TS fall är det nyinstallation och då går det ju att sätta ett trepoligt överströmsskydd om man bedömer risken så.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.