6 076 läst ·
22 svar
6k läst
22 svar
El/Gruppcentraler i plast fasas ut ?
Sida 1 av 2
Råkade just se att man i den Engelska standarden ("BS") motsvarande starkströmsföreskrifterna("Yellow Book") från och med 2016 inför regler om att gruppcentraler i plast inte längre tillåts utan det från och med nästa år krävs centraler av plåt.(Brandskyddsskäl) . Finns det nåt liknande tänk på gång även i övriga EU..?
Man kan ju hoppas.
Är inte plasten i centralerna idag självsläckande? Hur stort problem är det med centraler i plast? JAg själv känner att fördelen med att den inte är ledande överväger eventuella problem vid brand.
Sedan kommer man till det enkla... Det finns idag väldigt många centraler av plast ute i landet... hur många av dessa hade en central av plåt minskat skadorna? Jag köper att det finns fördelar med centraler av plåt när man pratar om rejäla strömmar.... Där ljusbågar verkligen kan vara ett problem...
Sedan kommer man till det enkla... Det finns idag väldigt många centraler av plast ute i landet... hur många av dessa hade en central av plåt minskat skadorna? Jag köper att det finns fördelar med centraler av plåt när man pratar om rejäla strömmar.... Där ljusbågar verkligen kan vara ett problem...
Undrar om det egentligen är en ickefråga, jag undrar hur många centralbränder som förekommer i "vanliga" bostadshus ? själv har jag aldrig sett en brand i en central i en bostad. Däremot i industri och tex mätarskåp där belastningen (både mekaniskt och elektriskt) ofta är mångfalt större.
Tydligen är det brandrisk som ligger bakom, men i exemplen jag hittat ... visas som standard enfasinstallationer med betydligt högre "service-säkringar" strömstyrkor än vi som är vana med trefas har.. typ 3ggr givetvis då...
Naturligtvis ALLT brinner om det blir nog varmt, men plasten i centralerna brinner inte av "egen kraft" utan slocknar om inte värme tillförs. För tom lacken på plåtlådor kan brinna under "rätt" omständighet, men då krävs lite mer kraft än vad man vanligtvis har att tillgå. Jag har egen erfarenhet av det