El
Müssli: Jag tror med största säkerhet att universaldimmern från Schneider kommer fungera. Se till att förklara läget när du köper den så du kan lämna tillbaka om den inte fungerar bara.
toolman77: Svårt att säga något utan att veta hur stort köket är och om det även rymmer matplats. Lägg upp en ritning. För utom att ha en massa uttag är det också viktigt att tänka på hur de är avsäkrade. Jag har tidigare haft ett kök där belysning, micro och bänkuttag gick på samma 10a säkring. Då blir det mörkt om micron och vattenkokaren körs samtdigt. Själv har jag följande el
elmont: Du måste troligen byta ledning till brytaren och ev fixa fram en jord men det vet man inte innan man vet vad som finns i dosan.
elmont: Troligen, men det kan man inte med säkerhet säga genom att se den bilden. Man måste veta vad som finns i kabeln och hur det är kopplat i centralen.
math_a: Hej och stort tack för era tydliga klargöranden! Installationen är gjort 2010, och tanken är att full ordinarie funktion skall behållas. Idag är två kontakter kopplade till (samma) fasadbelysning (jag kan tända/släcka på två olika ställen I huset). Syftet/önskan är att jag med "Nexa-installationen" skall kunna bade styra belysningen på distans via appen, men även programmer
trattalask: Kan sammanfatta för framtiden. Det fäster, ja. Men det sitter inte som berget, men det är svårt att få loss.
PatrikJo: [citat] Elektriskt är stålröret en större risk än dosan. Risken att skada kablar är den enda orsaken jag kan tänka mig som kan göra att man skulle byta ut de gamla stålrören. Den enda som skulle kunna komma i kontakt med eventuell asbest i dosor och rör (det är inte asbest i dosorna eller i rören) är elektrikern. Som flera redan sagt i tråden, om det vore asbest i de delarna skulle
Fraggo: [citat] Ja smaken är som baken.. Jag tycker det kan vara snyggt också, under rätt förutsättningar. Har så själv på baksidan men det är lite för mycket "millennieskifte" över det tycker jag idag. Indirekt ljus i diverse applikationer är en favorit att syssla med på jobbet, om folk hajar till och tänker "hur kan det lysa sådär" är jag nöjd :D
Dea_34: Handlat hos Kjell, dom hade utförsäljning på denna modellen så den såldes för 49.90 :)
Tobbe_3: Just 20 a pass delen har ett problem. Den såpass skör i porslinet att en något för stor 25 a spräcker porslinet. Sedan passar alla säkringar. Har sett detta flera gånger. Orsaken är att "plåtkapsylen " är något konisk och diameterskillnaden är liten.
ÉlPon: Skarva igen innan centralen menar du? Om det är dumt att gå in med den i centralen kan jag lika gärna byta hela vägen från dosan så slipper jag en onödig skarv. Det är bara från dosan upp till övervåningen jag tror är omöjlig byta.
Mårten Svemark: Tack alla för svaren, så klart det är ett motorskydd. Har nu läst massor om motorskydd och kontaktorer osv. Köper nytt och låter elektrikern koppla in det nästa gång han är här👍🏼 Så det blir rätt gjort. Tack 😀 [citat]
Müssli: Man skär ju inte upp spärren för dosorna, dosorna sitter oftast (alltid?) på insidan spärren.
Tobias Lindvall: [citat] Haha :wow: Diskmaskin, köksfläkt, kylskåp, uttag med kaffebryggare + uttag i två sovrum PÅ EN 6A..!? 6Ax230V = 1380W (maxbelastning) Om vi ska "höfta" ihop dina belastningar så blir det typ... 3500W..! (utan vägguttagen) Som någon annan även påpekat så bör sakerna delas upp på olika säkringar. Diskmaskinen ska garanterat ha en egen säkring. Kanske till och med 16A med
Excel: Gammal tråd, sitter med samma fråga. Kan denna produkt vara lösningen? Infälld Z-wave fjärrströmbrytare, 2 st brytare med trappfunktion och energimätare samt 2 st ingångar för tryckknappar. Funkar det med med Telldus nya z-net? http://www.webhallen.com/se-sv/hem_och_hushall/231263-telldus_recessed_receiver_trapp_2x15_kw
Boan: Från väggen till kanten på TT är det 120cm. Springa under var mest för att det skulle kunna rinna till golvbrunnen vid behov. Men det rinner inget vatten in under TT idag.
BGA: Lessen pojkar, era svar hade hamnat i skräpboxen hos mig. Skall göra som du skriver GK 100. Läckande elyter var ju ett stort problem på 90-talet ( moderkort i datorer hos Dell, HP och inte minst Yazaki hastighetsmätare på Volvo). Måste dock vänta tills vintern är över. elmont : det syns dåligt på bilden, men det gula vredet står på 16 A Tack för hjälpen, Bo G
hempularen: Att du gjort hål i taket behöver inte vara ett problem. Bör inte vara alltför svårt att hitta en bättre armatur som passar i hålet.
davidhell: Bra då vet jag den är förbrukad iaf och inte kommer återställa sig själv :) Haha. Man känner sig som en klabb-pelle ibland som skall greja med saker som funkar ;) Var tråkigt imorse när man skulle brygga kaffe och inte kunde göra nått ! Inte bra med för mycket ledighet. Tur jobbet börjar på fredag igen så man inte hinner förstöra mer grejer här hemma ! Dyrt med semester.
Lexington: 1400 landa fakturan på, känns lite trist då det hade blivit mindre än hälften om dom löst allt på samma besök! Men det är väl delvis mitt eget fel!
Dea_34: Lyckades precis få hit elektrikern innan jul för inkoppling. Han kollade igenom undercentralen, mätte och kopplade sen in. Han ansåg att de tre 16A säkringarna för kabeln var helt onödiga och skippade dom.
Bo.Siltberg: Du har nog bättre chans till bra svar i hemautomationsforumdelen. Jag kan bara gissa på att det är någon slags störning de avser. Om störningen är luftburen så har du alltså någon apparat som sänder av/på på de frekvenser som används här, inte sannolikt. Mer sannolikt då att du har en zwavesändare som löper amok. - Har du flera mottagare? Skulle det vara en allmän luftburen
Fixfia: [citat] Hej tommib Det rörde sig, som det ofta gör, om ett handhavandefel. Allt åkte av som det skulle så snart jag tog bort strömbrytarknappen. Doo'h! Tack för fingervisningen, jag uppskattar det. :thumbup:
nikasp: harry73: Nu har jag köpt några E27 LED:ar från Biltema och blev mycket positivt överraskad. De känns väldigt varma i skenet och mycket snyggare än vita standard-LED. Hoppas det kommer en klotlampa med E14 snart också. De går inte att dimma men inget problem i torpet.