1 334 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Nytt vägguttag
Hej,
Kan jag dra ett nytt vägguttag med julas FK-kabel 2,5mm2 trots att det är säkrat med 10a?
Har läst någonstans att till 10a ska det vara 1,5 kabel och 16a ska det vara 2,5 kabel. Samtidigt så har jag även läst att vägguttag ska dras med 2,5 kabel.
//Daniel
Kan jag dra ett nytt vägguttag med julas FK-kabel 2,5mm2 trots att det är säkrat med 10a?
Har läst någonstans att till 10a ska det vara 1,5 kabel och 16a ska det vara 2,5 kabel. Samtidigt så har jag även läst att vägguttag ska dras med 2,5 kabel.
//Daniel
Ja, men det är onödigt och lite udda. Så länge du går upp i dimension kan inget farligt hända. Vanliga vägguttag dras normalt med 1,5kvmm.
Sen kan det finnas massa andra anledningar till att man drar 2,5kvmm, t.ex. klent nät. Jag gissar att detta handlar om en befintlig anläggning...
Sen kan det finnas massa andra anledningar till att man drar 2,5kvmm, t.ex. klent nät. Jag gissar att detta handlar om en befintlig anläggning...
Det går förstås. Men varför då? Det luktar hempul och är onödigt dyr kabel.Daniel__s skrev:
Visst är det infälld installation i VP-rör/slang du tänker på nu?
Ska och ska. Det är bara en tumregel, som dock funkar rätt bra i de flesta fall.Daniel__s skrev:
Men ibland måste man använda grövre ledare, och ibland kan man klara sig med klenare alternativt säkra högre.
Det har jag aldrig hört, undrar var du hört det?Daniel__s skrev:
Det saknas nog minst en mening i det påståendet.
Grejen är den att förra husägaren har dragit en massa extra uttag utanpåliggande vägguttag, nätverksuttag samt tv uttag. Tycker det är så fult och tänkte bygga in dom vart efter Jag renoverar rummen. Han verkar ha dragit med 2,5 och har fungerat i alla rum så tänkte bara dubbelkolla men jag kör på samma.
En sak som var märkligt var när jag letade efter säkringen, ej uppmärkt ännu. Å hitta den så slockna 3 sovrum och hallen. Gammalt hus från 70 med porslinsäkringar, tror det heter så. Bör det inte vara uppdelat en säkring per rum?
En sak som var märkligt var när jag letade efter säkringen, ej uppmärkt ännu. Å hitta den så slockna 3 sovrum och hallen. Gammalt hus från 70 med porslinsäkringar, tror det heter så. Bör det inte vara uppdelat en säkring per rum?
Då har nog förra husägaren hempulat lite också. Hen kanske hade bra pris på 2,5 kvmm. Som Mikael_L sa så ser det hempulat ut och blir onödigt dyrt, men det är inte farligt.
Det är inget konstigt alls att en säkring tar belysning och uttag i flera rum. Det är till och med det vanliga. I ett hus byggt 1970 så är det också sannolikt att uttagen i ett rum matas från två olika grupper. Testa med lampor, ofta är det ett uttag vid fönstret som är matat från en annan grupp. Vitsen med det är att det inte ska bli helt svart i rummet när en säkring går (om man har fönsterlampor alltså).
Att mata ett rum/säkring är helt onödigt i en vanlig bostad då man väldigt sällan använder så effektslukande apparater i sovrum. I ett kök eller en tvättstuga är det förstås annorlunda. Har för mig att tumregeln är ca 20 uttag/belysningar per 10A-grupp, men det kan någon av forumets elektriker bättre än jag...
Det är inget konstigt alls att en säkring tar belysning och uttag i flera rum. Det är till och med det vanliga. I ett hus byggt 1970 så är det också sannolikt att uttagen i ett rum matas från två olika grupper. Testa med lampor, ofta är det ett uttag vid fönstret som är matat från en annan grupp. Vitsen med det är att det inte ska bli helt svart i rummet när en säkring går (om man har fönsterlampor alltså).
Att mata ett rum/säkring är helt onödigt i en vanlig bostad då man väldigt sällan använder så effektslukande apparater i sovrum. I ett kök eller en tvättstuga är det förstås annorlunda. Har för mig att tumregeln är ca 20 uttag/belysningar per 10A-grupp, men det kan någon av forumets elektriker bättre än jag...
I hus från 1970 var det många säkringar som matade trefasgrupper till panna , ev Bastu , cirk pump , tvättmaskin, torktumlare m.m. Många av dessa apparater är idag enfas. Det ger en mängd " lediga " säkringar efter lite omkopplingar i centralen.Daniel__s skrev:Grejen är den att förra husägaren har dragit en massa extra uttag utanpåliggande vägguttag, nätverksuttag samt tv uttag. Tycker det är så fult och tänkte bygga in dom vart efter Jag renoverar rummen. Han verkar ha dragit med 2,5 och har fungerat i alla rum så tänkte bara dubbelkolla men jag kör på samma.
Generellt bör en grupp som är dragen med 2,5 mm2 kompletteras med 2,5 mm2 vid mindre utökningar. Den normala principen är att förändrińgar nedåt i kabel dimension skall föregås av en säkring.
Vid övergång nedåt måste hela gruppen betraktas som en 1,5 mm2 grupp om ingen säkring finns i övergången.
Alla speciallösningar måste alltid dokumenteras ordentligt. Risken är annars att någon säkrar upp gruppen till 13 eller 16 a eftersom hen trodde att hela gruppen var byggd med 2,5 mm2 kabel.
Redigerat:
Klicka här för att svara