3 387 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Dimensionering el till maskinhallsbygge
Vi äger en hästgård och är i full gång med att bygga en maskinhall. Skulle behöva hjälp med att ta reda på allt med el till bygget
Om vi börjar från början, vars börjar vi då?
Rada upp punkter som ni behöver ha reda på så ska jag svara så gott jag kan, kan ta bilder på centraler osv om det behövs. Tänkte att om vi kommer fram till hur mycket som finns tillgodo så kan vi se vad jag kan ha i maskinhallen, blir t.ex en till värmepump som kommer ta maskinhall och stall (ska bygga om systemet lite). Hade tänkt ha billyft, 3fas uttag för vedklyv, svets etc
Jag gissar att första punkten lär bli huvudsäkring? Den är på 63A i proppskåpet ute
Jag gissar att första punkten lär bli huvudsäkring? Den är på 63A i proppskåpet ute
Redigerat:
Ja som sagt. Det är väl bara du frågar elektrikern som du tänkt anlita vad denne rekommenderar.
Huvudsäkringen på 63A bör vara tillräcklig beroende på värmepumpen.
Värmesystemet är ju många gånger det som är dimensionerande för en anläggning.
Huvudsäkringen på 63A bör vara tillräcklig beroende på värmepumpen.
Värmesystemet är ju många gånger det som är dimensionerande för en anläggning.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Du kan ju fundera lite på vad du vill ha. En sak är att bestämma vilken effekt du vill kunna ta ut samtidigt. Där bör man räkna in värmen, dvs att värmen vill man alltid använda samtidigt med andra maskiner. Försök bedöm vilken normal belastning du kommer att ha. Detta bestämmer sedan storlek på kabel och säkring till centralen. Det styrs ju även lite av hur mycket effekt det finns över på dina 63 A-säkringar.
Se ut en lämpligt placering av centralen. En maskinhall ingår normalt inte i de byggnader som räknas till produktionsbyggnader men det kan ändå vara bra att snegla på reglerna för lantbruk - det är en bra skrift där det finns många tips.
http://www.lantbruketsbrandskydd.nu/lbk-parmen/5_elhandbok
Fundera noga på var du vill ha alla kopplingspunkter, manöver och uttag. Då det troligen handlar om utanpåliggande kabelförläggning så är det tråkigt om den skulle behöva se ut som ett lapptäcke pga "glömda" kablar som installeras i efterhand. Gör gärna en ritning.
Se ut en lämpligt placering av centralen. En maskinhall ingår normalt inte i de byggnader som räknas till produktionsbyggnader men det kan ändå vara bra att snegla på reglerna för lantbruk - det är en bra skrift där det finns många tips.
http://www.lantbruketsbrandskydd.nu/lbk-parmen/5_elhandbok
Fundera noga på var du vill ha alla kopplingspunkter, manöver och uttag. Då det troligen handlar om utanpåliggande kabelförläggning så är det tråkigt om den skulle behöva se ut som ett lapptäcke pga "glömda" kablar som installeras i efterhand. Gör gärna en ritning.
Klicka här för att svara