Jag ska byta ut centralen i sommarstugan under våren har jag tänkt.
Dels för jag behöver mer plats, ska dra två nya grupper till luftvärmepump och en vattenpump.
Men också för att det ser förjävligt ut med den gamla.

Såhär ser det ut idag
centralen.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har sneglat lite på Hagers modell "Gamma" med snabbkopplingar på dvärgbrytarna.
Jag tänkte köra en 3-radig eftersom det är gott om plats där den ska sitta och det kan va bra med extraplats i framtiden.

Hager gamma.JPG

Misstänker att det kan finnas en del krypströmmar eftersom det mesta är från 70-talet och kompletterat med diverse mindre bra installationer under årens lopp så det kan bli mycket jobb med jordfelsbrytare.
Det vill jag ju dock ha såklart så frågan är hur det är bäst att göra. En eller flera jordfelsbrytare?

Finns det nåt annat att tänka på som kan vara smart att ändra när man ändå byter centralen?

Svågern är elektriker med allmän behörighet och kommer hjälpa mig med bytet. Jag vill dock va så påläst som möjligt innan jag börjar diskutera med han.

Här är mitt förslag:
Två JFBer för uttag & belysning inne, en JFB för uteelen.
Vattenpumpen kan du lägga på antingen en PSA eller på utomhusjfbn.
Värmepumpen kan du lägga på den JFB som inte tar kyl/frys.

Du kommer få hur många förslag som helst, vissa vill köra kyl/frys på var sin PSA, nackdelen är att om PSAn löser ut så finns det risk att det inte upptäcks i tid så att matvarorna hinner bli dåliga.

Jag tror att det är klokast att prata med din svåger först och inte tala om för honom vad som är bäst, ingen gillar att bli "skriven på näsan" av en amatör som läst nått på nätet. Jag skulle nästan se det som en förolämpning om min svåger inte frågade mig först, för det är ju inte alls säkert att jag som ska göra jobbet tycker lika som någon "tjomme" på nätet. Och ska jag göra jobbet vill jag naturligtvis även vara med och i alla fall lite bestämma hur det ska göras.

Då det handlar om en sommarstuga, om än stor enligt storleken på centralen, så ser jag inga behov av flera JFBer utan det bör räcka med en. Ska den användas vintertid med uppvärmning och motorvärmare utomhus kan det bli aktuellt med två JFBer.

Hur mycket jobb det blir med bytet beror på skicket på installationen i övrigt. Börjar man riva kan det lätt dra iväg. En isolationsmätning ger också en indikation om på om det blir problem med JFBn.

Demmpa, låter som en vettig lösning. Varför har man PSA istället för JFB till kyl/frys?

elmont: Han är egenföretagare och sjukt upptagen jämnt så han blir nog bara glad av att få allt serverat :) Men jag kommer självklart att stämma av med han innan jag beställer materielet så han får säga sitt innan.

Bo: Jag tänkte att det skulle bli enklare att felsöka eventuella jordfel om man delade upp på flera JFB. En JFB kostar ju bara nån hundring

En jordfelsbrytare kan även avslöja ihopkopplade nollor och skyddsjordar i grupperna. Det är ett fel som inte märks när man saknar jordfelsbrytare,

En billig noname jordfelsbrytare är nog inget som en " riktig" elektriker vill montera.

Redigerat:
Är han så upptagen kanske du ska välja någon annan och låta honom slippa jobbet. Jobb som man känner att man "måste" göra pga av tex släktskap är nog det sämsta som finns, så låt honom slippa och gör nått kul med honom i stället.

Tobbe_3 skrev:
En jordfelsbrytare kan även avslöja ihopkopplade nollor och skyddsjordar i grupperna. Det är ett fel som inte märks när man saknar jordfelsbrytare,

En billig noname jordfelsbrytare är nog inget som en " riktig" elektriker vill montera.
En Hager 4-p 25A med Quickconnect kostar faktiskt bara "nån hundring" Typ 3,5 hundringar för att va exakt :)

Jag kan inte uttala mig så mycket om vilken central som är bäst, men jag har en Hager 318S hemma som elektrikern monterade. Han ville egentligen använda en annan lite mer robust i plåt (osäker på tillverkare), men den fick inte plats på bredden. Ang. flera jordfelsbrytare så finns det ju massa tyckande. Jag själv har 3 st, en för K/F, en för all belysning och uttag samt en för alla vitvaror. Detta är dessutom en lägenhet (om än ganska stor) så det är overkill enligt många, men varför inte :)

Ett argument, som jag tycker är bra, för att inte ha kyl och frys på egen JFB eller PSA är att om den löser ut så märks det inte innan del ligger en pöl med smältvatten på köksgolvet. Om kyl och frys kopplas på en JFB som också betjänar t.ex. belysning så blir det direkt uppenbart när den löser ut.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Det finns en poäng i det du skriver. Den ursprungliga anledningen till att lägga K/F på egen JFB måste ju dock ändå ha varit för att minska risken för att den JFB:n ska lösa ut över huvud taget och då av andra anledningar än just K/F.

Vad skulle kunna få K/F JFB att lösa ut egentligen? Frågar p.g.a. intresse nu.

En JFB/PSA löser ut när det läcker ström till jord. Om en förlängningssladd blir kvarglömd i trädgården och det börjar regna kan inträngande vatten leda till överslag. En avklippt anslutningssladd till häcksaxen är ett annat typexempel. Därav att lägga uteelen på egen JFB. Innomhus är det i princip bara trasiga produkter som kan leda till läckströmmar stora nog för att lösa ut JFB. I en välmående installation ska JFB, precis som säkringarna, aldrig lösa ut.

Gällande all utrustning man använder i hemmet så är det kyl/frys, bastuaggregat, panna (av något slag), DM, TM & TT som är det vanligaste som det blir jordfel i.

Gällande kyl/frys så är det främst själva kompressorn det kan bli jordfel i.

Vår JFB inne har löst ut några gånger, och det har alltid varit i samband med att vi tänt lampan i köksfläkten och lampan gått sönder, det har på något sätt blivit överslag i lampan.

När jag ville ha en JFB för tvättstuga och del av huset så tyckte nya elektrikern att det var dumt med en till. Han tog bort den för tvättstugan och satte en för hela huset inklusive utomhus. Först frågade han hur elen fungerade utomhus och ville ha bekräftat att maskinparken var av nyare modell. Däremot har jag ingen JFB för elvärmen.

Grannens JFB hade då nyligen lösts ut för att vvb troligen hade fått kortslutning. Hans döttrar kom då och ville ha hjälp med strömmen då hela huset var mörkt. Jag tyckte då att det var bättre att ha några JFB men det tyckte inte elektrikern. Så det är nog beroende på vem som installerar som någon skrev.

Sverige är ett av världens mest elsäkra länder så det har blivit lite hybris i det här med att ha jordfelsbrytare på precis allting. Finns oftast ingen anledning ens för ska man säkra upp sig mot alla eventualiteter så får man det nog jobbigt. Jag skulle tro att det dör fler människor av flygplan som dimper ner från himlen än av rena elolyckor orsakade av att man inte har jfb på allt.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.