Det kom en tanke flygande idag när jag satt i bilen:

Ifall man lämnar in bilen för att montera motorvärmare med kupévärmaruttag.
Är denna installation behörighetskrävande?

Det är ju 230 V direkt in i bilen.

Vad händer ifall en bilmek installerat detta och något blir galet?

Det räknas inte som en fast installation så det behövs ingen behörighet utan räcker med sakkunnighet.

Installationer i tex fordon, båtar mm har egna "förordningar" och ligger inte under samma som starkströmsföreskrifterna. Vad dom regler som gäller tex bilar säger har jag ingen aning om men jag vet att dom regler som gäller fartyg är minst lika "hårda" som dom som gäller för "vanliga" starkströmmsinstallationer.
Det innebär att bara för att man inte har samma behörighetssystem, så får man inte göra som man vill utan har mer eller mindre strikta regler att hålla sig efter.

Tack för utförliga svar.
Hoppas detta kan hjälpa fler att stilla sin kunskapshunger :thumbup:

Kan även tillägga att "vem som helst" får bygga apparater (tex batteriladdare, svarv, ljusorgel), möbler (tex sänggavel med lampor mm, tv-möbel med uttag/styrningar mm) utan att egentligen ha någon kunskap, enda kravet är att apparaten/möbeln/mm stannar i tillverkarens ägo (och handhavande).

Jag tycker frågan om behörighet är totalt ointressant. Mer intressant är vilken kunskap som krävs. För apparater i hushållet är det innehavaren som har en lagstadgad skyldighet att kontrollera denna kompetens, men det kravet är ett slag i luften då han kanske inte har tillräckligt med vett för att avhålla sig själv från dumheter...

Motorvärmare i bil innebär ingen elinstallation annat än att plugga ihop färdiga kontakter.

• Gilla
scim
  • Laddar…
Är det lika i husvagnar/husbilar när man har 230 V uttag?
För där används väl vanligt installationsmaterial dvs uttag och kablar

Bo.Siltberg skrev:
Jag tycker frågan om behörighet är totalt ointressant. Mer intressant är vilken kunskap som krävs. För apparater i hushållet är det innehavaren som har en lagstadgad skyldighet att kontrollera denna kompetens, men det kravet är ett slag i luften då han kanske inte har tillräckligt med vett för att avhålla sig själv från dumheter...

Motorvärmare i bil innebär ingen elinstallation annat än att plugga ihop färdiga kontakter.
Gäller alltid detta med färdiga kontakter och el? Är lite tveksam till det då det ex finns MSP kontakter och dessa jag säker på att man behöver vara behörig för att montera. Samma när man ser på solceller. Vissa säger att det inte är behörighet på DC jobben då det är färdiga kontakter, andra säger att det behövs. (Jag är av åsikten att det behövs!)

Redigerat:
Bo.Siltberg skrev:

Det brukar väl vara en sladd som ska anslutas till jord medelst ringkabelsko också?

Ja, allt detta kräver rätt kunskap.
Det är bara bostäder som dessutom har ett krav på behörighet för elinstallationsarbete. Det gäller även bostäder på hjul.

Är det inte något med CE märkning att fins instalatione med från tillverkaren / importören är det godkännt. Gjör man något annat kan hela bilen behöva typas om som en ny produkt?

Erik_X skrev:
Är det inte något med CE märkning att fins instalatione med från tillverkaren / importören är det godkännt. Gjör man något annat kan hela bilen behöva typas om som en ny produkt?
Det finns ingen på bilprovningen som kollar din motorvärmare ! ;)
Bygger du om bilen med tex. en starkare motor eller kraftigt ombyggd kaross så får du ev. registrera den som ombyggt fordon..eller vad det nu heter.

Inget i bilen berörs av behörighetkravet och starkströmsföreskrifterna, men följer man dom regler som finns i föreskrifterna så fungerar dom även för bilar.

Ja det kan vara på plats att poängtera att frågan och svaren avser bilar och dess elektriska motorvärmare med dess kontakter, inga solcellsanläggningar eller annat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.