Hej

Vi har fått ett el bekymmer i vårt nya hus. Bravida försöker lösa problemet. Tänkte höra med er om du har stött på något liknande problem!?

Det började med att jordfelsbrytaren till bergvärmepumpen, köksfläkt, golvärme pump, köksfläkt slog av. Felet började uppstå för ca 1-1,5 mån sedan.
När man slog på jordfelsbrytaren kunde det den slå av med en gång upp till ett par dagar igen. För några dagar sedan började samma jordfelsbrytare slå av när man satta igång "större" dvs mer krävande el produkter tex förstärkare, ugn, dammsugare. Dessa var då kopplad via en annan grupp och en annan jordfelsbrytare. Hur kan en annan jordfelsbrytare lösa när man startar en annan el produkt på en annan grupp.
Bravida var här idag och mätte upp elen men hittar inga problem. Bergvärmepumpen har kopplats på en separat jordfelsbrytare idag men problemet kvarstår. Dvs jordfelsbrytare till bergvärmepumpen löser ut när man startar en annan el produkt på en annan grupp.

Har ni något förslag på problem till att den löser ut?

Mvh
marcus

Det verkar som du har något fel mellan skyddsjord och nolla någonstans i det som försörjs via brytaren som löser ut, och ligger nu bara VP där så bör du söka i den delen. Du får ta dit Bravida igen och be att de kollar mellan jord och nolla i din anläggning. Det är sänt de direkt borde förstå, inte så förtroendeingivande men den nivå man får räkna med många gånger på den personalen.

Är det utfört av samma firma kanske du kan pressa dem lite ekonomiskt, inget att slänga pengar på (dyr) inkompetens.

Redigerat:
Varför slår jordfelsbrytaren av på bergvärmepumpen när jag har startat en elprodukt på en annan grupp?

Menar du att felet sitter innan/i/efter yttre elskåpet innan el centralen inomhus?
Kan det vara bergvärmepumpen som är felet?

Felet bör ligga i det som är kopplat efter den brytare som löser ut, som jag förstår dig ska det i nuläget vara endast VP så sök där. Och som sagt är det ett fel mellan skyddsjord och nolla i den delen, tex klämda trådar i något lock, någon mer direkt felkoppling osv.

Det beror på att efter JFB ska ingen väg finnas mot jord från någon normalt belastad ledare dvs både faser och nolla övervakas avseende sin isolation mot jord. Nu har ju faserna 230 V mot jord så ett litet fel där löser brytaren. Men även ett fel mot nollan med lågt motstånd kan driva de mA som krävs pga det lilla spänningsfall som uppstår i gemensamma delar av nolledarna när du belastar lite mer i andra delar av samma central eller matningskabel. Helt enkelt en vanlig strömdelning där din höga last skapar ett spänningsfall på max någon volt som då driver mer än 30 mA genom felet och löser JFB

Det är ett vanligt fel och symptomet bör vara välkänt för alla som ska vara värda sitt salt i värvet.

Felet lokaliseras enkelt genom att megga mellan nolla och jord på samtliga grupper.

Många gånger är det fukt i någon utebelysning eller uttag utomhus.
Kolla sådant först.

marcusmolinder1986 skrev:
... Bravida var här idag och mätte upp elen men hittar inga problem. Bergvärmepumpen har kopplats på en separat jordfelsbrytare idag men problemet kvarstår. Dvs jordfelsbrytare till bergvärmepumpen löser ut när man startar en annan el produkt på en annan grupp.

Har ni något förslag på problem till att den löser ut?

Mvh
marcus
Med tanke på detta stycke föreslår jag att du lägger krutet först på att kolla VP som ligger under brytaren som löser. Sen kan du givetvis preventivt gå vidare med utebelysning, uttag utomhus osv men inte för att komma vidare i ditt beskrivna fel.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
När omkopplingen av jfb skedde kan någon ha missat att flytta alla förbrukare till rätt nollplint.

Det kan ligga en grupp nolla på fel nollplint som tillhör den andra jordfelsbrytaren. Det kan vara en liten last typ ringledningstrfon.

• Gilla
hsd
  • Laddar…
K
Vad satte ni för JFB till Värmepumpen? En fast ansluten VP behöver ju inte 30mA för personskydd utan snarare en 300mA för egendomsskydd om man nu väljer att ha JFB på VP öht.

Varför inte läsa TS #1 och utgå från det, ett ganska klart och beskrivande inlägg över tidigare- och nuläge.

K
Varför ska man utgå ifrån något man inte har en aning om? Framgår inte i TS #1 om det är 30 eller 300mA till BVP.
Det spelar nog ingen roll i just denna fråga, det var av ren nyfikenhet jag frågade.

Om jag tolkar inlägg 1, så är BVP nu kopplad via en helt egen jfb. Men den löser ut när man startar någon apparat som är kopplad via en annan jfb?

Jag kan bara se en rimlig förklaring på det, och det är att nollan till bergvärmepumpens JFB även har någon annan nolla som går igenom den vägen. I så fall ett grovt fel. Alternativet är att det är ett fel i BVP, och den råkar av slump lösa jfb just när något annat startas.

O
Jag kör min VP på en egen jfb, men jag valde att köra en vanlig jfb på 30mA av ren snålhet. Den på 300mA var bra mycket dyrare... Sen tänkte jag att en ny VP borde förhoppningsvis inte ha alltför stora felströmmar...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.