O
Smart tanke med flexslang.... Då kan man åtminstone inte klaga på problemet med dragfjädern....

Gammal tråd. Men finns det någon y koppling till den gula markslangen? Håller på att lägga ner rör till belysning i min mur. Kommer bli totalt rör som ska dras.
Min tanke var att dra kanske 4 rör och avsluta med Y koppling inärheten där belysningen ska sitta. Jag kommer samtidigt som detta dra in kabeln. Så allt kommer vara förberett tills elektrikern kommer.

Några förslag på y-koppling till 50mm gul markslang?

Gråa avloppsrör 50 mm förgrening funkar utmärkt!

• Gilla
Alej
  • Laddar…
Som det har framgått så är det ju en minst sagt udda lösning att grena markröret. Lite av finessen att överhuvudtaget använda rör istället för att bara gräva ner en (lämplig) kabel försvinner. Det blir svårt att byta kabel. Och en elektriker kommer att leta sig fördärvad efter en kopplingsdosa/brunn, någon gång i framtiden. För att det är grenat under mark är extremt ovanligt.

Att det dessutom är 12V i den ena länken och nätspänning i den andra, gör inte saken bättre. Så länge kablarna i röret är av lämplig klass så är det visserligen tillåtet att blanda i samma rör, men går det att undvika så är det bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.