4 833 läst ·
22 svar
5k läst
22 svar
Kabel till garage
Sida 1 av 2
Har snart byggt klart garaget och ska dra in elen. När jag köpte huset 2012 så var plattan redan gjuten och kabel indragen till el. Ekkj 4x6/6. Nu är det så att jag ska koppla kabeln direkt vid huvudskåpet (inkommande el till hus) och sen har jag en central i garaget som det ska kopplas till. Men i huset har jag 4 ledarsystem med Pen om jag förstått det rätt (jord nolla tillsammans). Kan jag ha den kabeln och göra det till 5 ledarsystem i garaget och behålla 4ledarsystem i huset. Någon sa att jag var tvungen att ha en 10mm2 kabel istället för den jag har. Vill ju helst inte behöva dra en ny när där redan ligger en oanvänd.
Det är inga problem att i huvudskåpet ansluta din befintliga kabel direkt och göra övergången från TN-C (4-ledare) till TN-S (5-ledare) där. Både N och PE ansluts till PEN-plinten och är därefter separata kablar. Om du ska ha en PEN ut till garaget så måste den mycket riktigt vara minst 10kvmm men det finns ingen anledning att koppla så när du har en befintlig EKKJ 4x6/6.
Observera att svaret endast avser övergången TN-C->TN-S, det kan finnas andra faktorer som påverkar möjligheten att använda befintlig kabel, som huvudsäkringarnas storlek, ledningslängd, förimpedans osv. Detta är dock mycket osannolikt och din elektriker torde inte ha några som helst problem med att använda befintlig kabel.
Observera att svaret endast avser övergången TN-C->TN-S, det kan finnas andra faktorer som påverkar möjligheten att använda befintlig kabel, som huvudsäkringarnas storlek, ledningslängd, förimpedans osv. Detta är dock mycket osannolikt och din elektriker torde inte ha några som helst problem med att använda befintlig kabel.
Nja. Det är inte anledningen till kravet på 10kvmm. TS kan visserligen köra en fyrledare till garaget men får då bara ut två faser eftersom en PEN inte får vara under 10kvmm i storlek vid nyinstallation. Således, för att få trefasmatning till garaget, måste TS gå över till ett TN-S-system som då tillåter mindre ledarareor.BobbaFett skrev:
Allt detta är dock irrelevant eftersom TS har en femledare till sitt garage, så inga problem där.
Alltså om jag har fattat det rätt så kan jag köra på den kabeln och dela jord och nolla ute i garaget. Jag ska ha trefasuttag där också. Tur jag valde att bli maskinförare för det här med el är inte min grej😂
Nej. Du delar jord och nolla i matande ände så att du har separata ledare i din kabel. En gemensam, dvs PEN, måste mycket riktigt vara 10kvmm. Elektrikern som kopplar har koll på allt det där. Detta med att koppla in nya huvudledningar och centraler är ett extremt olämpligt hemmapul....Stenshultaren skrev:
Det är viktigt att övergången mellan TN-c ---- TN-s utförs på en riktig kopplingsplint. En dåligt utförd anslutning i den punkten kan innebära livsfara och brandrisk trots jordfelsbrytare.
Det har en elektriker koll på, dock inte alla hempulare.
Det har en elektriker koll på, dock inte alla hempulare.
Ok. Jag ska ha tag i elektrikern..Så löser han nog det. Jag ska inte koppla det iaf. Men det var ju skönt iaf att jag kan ha den kabeln. Tack för svar!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 059 inlägg
Du skall helst inte svara på elforumet om du inte är säker.BobbaFett skrev:
4 ledare på 6mm2 utgår helt vid nyinstallation eftersom PEN måste vara minst 10 mm2 vid nyinstallation. Den enda möjligheten är 1 eller 2 fas installation.
10 mm2 passar för 35 a säkring enligt tumregel. Dom värderna kan behövas justeras både uppåt eller nedåt beroende förläggnings sätt, utlösningsvillkor och spänningsfall.
I det här fallet har vi ingen känd last. Känd last kan vara en motor skyddad av ett motorskyddet. I ett sådant fall utgör säkringen i första hand ett kortslutningsskydd. Men oavsett last måste alltid utlösningsvillkoret vara uppfyllt vid kortslutning eller jordslutning i godtycklig punkt.
Blir det helt hopplöst fel så rättas det av forumgudar
Tyvärr kan det inte kontrolleras att "TS" eller andra frågeställare verkligen följer råden/svaren man får
En sak som man uppmärksammar är att samma typ av frågor återkommer, BH-medlemmar är antingen bekväma eller har dåligt minne då man i de flesta förekommande fall kan göra en sökning.
OM svaret inte kan hittas är det bra att fråga.
Man bör vara uppmärksam på att det finns gökar i fel bo (personer som saknar kunskap om ämnet men svarar)
mvh pr95
Tyvärr kan det inte kontrolleras att "TS" eller andra frågeställare verkligen följer råden/svaren man får
En sak som man uppmärksammar är att samma typ av frågor återkommer, BH-medlemmar är antingen bekväma eller har dåligt minne då man i de flesta förekommande fall kan göra en sökning.
OM svaret inte kan hittas är det bra att fråga.
Man bör vara uppmärksam på att det finns gökar i fel bo (personer som saknar kunskap om ämnet men svarar)
mvh pr95
Om man skall leva efter det mottot får man förbli tyst, för hur skall man veta till 100% att det man "vet" är 100% sant?Tobbe_3 skrev:
Det är väldigt länge sedan jag gick min elutbildning och då fanns det inget krav på att PEN måste vara 10mm2 (Vad jag kommer ihåg)
Kan du förklara varför det kravet har uppkommit? (Bara nyfiken)
Vad ska jag köpa för kabel till dragning invändigt i garaget. Det är kallgarage av leva och den kommer vara utanpåliggande. Det ska vara till lysrör och vägguttag.