14 712 läst ·
19 svar
15k läst
19 svar
Har jag 3-fas till lägenheten?
Har redan sagt att jag inte ska göra någon koppling själv. Tror inte det är ovanligt att man vill sätta sig in i hur saker fungerar, främst så man förstår hur man ska planera jobbet. tex Pratade med en elektriker nyss och han sa att det tar 4-5 timmar att få upp en ny central, om allt går bra. Hur ska jag veta det utan att ställa frågor?tommib skrev:Nej, inte genom att stoppa in säkringar i de "misstänkta" faserna. Genom att mäta mellan faserna, i passdelarna. Och genom att prata med nätbolaget.
Sluta tramsa, detta är ett väldigt olämpligt hempul och du kommer ändå inte kunna slutföra det själv eftersom mätaren måste bytas (det är en enfasmätare). Detta gör en behörig elektriker. Det är inte på något sätt säkert eller ens troligt att de två saknade faserna är kopplade förbi mätaren. Däremot ser det som andra påpekat ut som att matningen är förberedd för att du ska kunna byta till trefas.
Det kan mycket väl vara förberett men av nån anledning inte dragit det ända ut. Elektrikern måste komma åt huvudsäkringarna. Troligtvis så behöver han komma åt Det rummet där stigarna ut till alla lägenheterna går ut.
Jag får väl be om ursäkt för att det är som det är på det här forumet... Här börjar man med att döma människan! För att sedan kanske låta honom eller henne gå friCave skrev:Har redan sagt att jag inte ska göra någon koppling själv. Tror inte det är ovanligt att man vill sätta sig in i hur saker fungerar, främst så man förstår hur man ska planera jobbet. tex Pratade med en elektriker nyss och han sa att det tar 4-5 timmar att få upp en ny central, om allt går bra. Hur ska jag veta det utan att ställa frågor?
Så fortsätt ställ frågor!
Elektrikern måste kolla att alla tre kablarna som sitter på inkommande sidan av din nuvarande huvudbrytare går hela vägen till (de tomma) huvudsäkringarna nere vid mätaren. Jag hade gjort det genom att bygla vid huvudbrytaren i lägenheten och sedan mätt från hududsäkringarna vid mätaren.
När du frågar på detta sätt får man en väldigt stark misstanke om att du ska göra det själv. Om det verkligen inte är så ber jag om ursäkt.Cave skrev:
Det är naturligtvis bra att sätta sig in i hur saker fungerar men det är väldigt mycket enklare i detta fall att bara ta in ett par offerter från elektriker. Om du visar bilderna för dem så kan de ge dig en hyfsad uppskattning.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden