Hej!

Har fyra elvärmegolv hemma med gamla termostater med vred. Två har gått sönder och jag har bytt ut dem till moderna termostater som är digitala. Dessa går att programmera så att man exempelvis skulle kunna stänga av dem nattetid med mera. Säkert svårt att svara på men tror ni det är vettigt att stänga av golven nattetid eller tar det för mycket el sen för att värma upp dessa kalla golv varje dag?

• Gilla
Jericko
  • Laddar…
Du kan knappast förlora på det, så finns funktionen är det väl bara att prova om det fungerar utan försämrad komfort. Dock är värmegolv mycket tröga, så de hinner inte kallna så mycket på ett par timmar.

I alla elektriska värmesystem (elgolv, VV-beredare, mm) minskar man förlusterna och därmed elkostnaderna om de stängs av när de inte behövs. Det är för värmeförlusterna är alltid proportionellt mot temperaturdifferensen mellan inne i systemet och utanför.
Många tycker att det drar mer el att värma upp igen efter nattpausen än att hålla värmen kvar hela tiden men det är fysikaliskt fel.
Vad gäller golvvärmen så har den en ganska lång tidskonstant. Om du t ex vill ha den varm kl 7 på morgon så får den sättas på redan kl 12 natten innan. I gengäld kan den stängas av redan några timmar innan man behöver varm golv för golvet lagrar en del värme.
Du får testa dig fram men tidsavsänkning sparar alltid lite el.

• Gilla
Silverbergman
  • Laddar…
K
Värmegolv med EL-slinga är betydligt snabbare än ingjuten värme i grunden. Jag tror inte att du behöver sätta på den 7 timmar före du vill ha varmt. Men testa dig fram. Min erfarenhet hos mina föräldrar säger ca. 2 timmar före värmen kommer.

Det man inte tänker på är att om luften i badrummet hinner bli kall är golvvärmen så mycket skönare än om du har den på jämt och sitter med 25-30 grader i luften.

Kallebo skrev:
Värmegolv med EL-slinga är betydligt snabbare än ingjuten värme i grunden. Jag tror inte att du behöver sätta på den 7 timmar före du vill ha varmt. Men testa dig fram. Min erfarenhet hos mina föräldrar säger ca. 2 timmar före värmen kommer.
Jag brukar låta golvvärmen i badrummet vara avstängd och slå på den innan jag skall duscha. Även om två timmar räcker för golvet att bli varmt så ligger de sju timmarna närmare hur lång tid det tar innan också luften i badrummet är varm. När det är många minusgrader ute får värmen stå på för jämnan då det annars tar orimligt lång tid innan det är varmt i luften.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.