Hej på er!
Det är så att jag håller på att förbereda lite innan elektrikern kommer, när vet i tusan...
(jo jag kan vänta, men vill gärna göra en del själv..
Jag har ett förråd där jag har ett gult räfflat markrör draget ut till "högra sidan" om huset" nu har jag lagt ett likadant röra på vänster sida om huset. kablarna i markröret ska gå in it förrådet.
Det jag skulle vilja ha är en Y-koppling eller dylikt där jag kan förgrena dessa.
Har ni hemmapulare eller proffs något förslag?
Se bild.
Det är så att jag håller på att förbereda lite innan elektrikern kommer, när vet i tusan...
(jo jag kan vänta, men vill gärna göra en del själv..
Jag har ett förråd där jag har ett gult räfflat markrör draget ut till "högra sidan" om huset" nu har jag lagt ett likadant röra på vänster sida om huset. kablarna i markröret ska gå in it förrådet.
Det jag skulle vilja ha är en Y-koppling eller dylikt där jag kan förgrena dessa.
Har ni hemmapulare eller proffs något förslag?
Se bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja låt bli 
Om du menar Y-koppling som det just låter med en dold förgrening så lär inte elektrikern bli så impad av det hela.
Utan att va elektriker och utan att egentligen veta och bara tro så bör det naturliga bli att dra in bägge rören i huset på något vis eller ha en kopplingspunkt på ytterväggen om det inte är görbart inomhus.
Om du menar Y-koppling som det just låter med en dold förgrening så lär inte elektrikern bli så impad av det hela.
Utan att va elektriker och utan att egentligen veta och bara tro så bör det naturliga bli att dra in bägge rören i huset på något vis eller ha en kopplingspunkt på ytterväggen om det inte är görbart inomhus.
Visst händer det att man y-grenar nån enstaka markslang hos nån kund som har dragit själv, då brukar avloppsdetaljer funka med våra elmarkrör.
Tack för svaret, avloppsdetaljer låter som en vinnare...;-) Är det samma dimension? 50mm, eller blir det en patentare för att hålla det i alla fall lite tätt?
Tack igen.
Tack igen.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Ring din elektriker innan du gör något galet, är mitt tips!
//Elektriker
//Elektriker
Kanske lagligt, kanske "så man gör", men jag skulle aldrig gjort så själv vid nydragning.
Sen av ren nyfikenhet?
Varför två rör till förrådet och till råga på allt från varsin sida av huset?
Ska du köra strömslukande utrustning där?
Sen av ren nyfikenhet?
Varför två rör till förrådet och till råga på allt från varsin sida av huset?
Ska du köra strömslukande utrustning där?
Det är faktiskt så att att "huset" själva verket är en pool. På "högra sidan" är ett markrör gjort för poollampan (11,5V till en trafo i förrådet) Andra sidan går till en dräneringspump.
Normalt undviker man ju förgrening för om man ska trycka i en dragfjäder från förrådet så kan man inte på nåt enkelt sätt styra åt vilket håll den går i förgreningen.
Visst, om du alltid kan komma åt de andra ändarna så går det ju att trycka i dragfjäder därifrån, men kommer nån som ska ta reda på vart röret går om 20 år att förstå det? Varför är det "helt omöjligt" att låta bägge rören gå in i förrådet??
Visst, om du alltid kan komma åt de andra ändarna så går det ju att trycka i dragfjäder därifrån, men kommer nån som ska ta reda på vart röret går om 20 år att förstå det? Varför är det "helt omöjligt" att låta bägge rören gå in i förrådet??
Helt omöjligt är det inte, men byggarna har varit där Och bara dragit in ett rör med genom att borra genom betongplattan, grävt ner första biten av röret och lagt tillbaka markstenen.. Det är väl lathet från min sida antar jag.Nerre skrev:Normalt undviker man ju förgrening för om man ska trycka i en dragfjäder från förrådet så kan man inte på nåt enkelt sätt styra åt vilket håll den går i förgreningen.
Det går inte att dra ett rör till vänstra sidan, och sedan gå vidare med ett rör från vänster sida av poolen till den högra sidan?
Annars är väl en Y-förgrening med hjälp av avloppsdetaljer bästa (enklaste) lösningen..
Annars är väl en Y-förgrening med hjälp av avloppsdetaljer bästa (enklaste) lösningen..