16 484 läst ·
25 svar
16k läst
25 svar
Klämma skarvhylsa med kabelskotång
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 261 inlägg
OK. Biltema kan ju ha bytt, eller ha flera i sitt sortiment. Den jag har (med röda handtag och backspärr) har definitivt två olika backar i tre olika färgmärkta uppsättningar (färgklick efter storlek på kabelsko) och den präglar som sagt även in en siffra för vilken back man använt.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 261 inlägg
Där ser man. På min så präglar bara en av backarna.
De kanske börjat med ny modell främst för att mna inte ska kunna vända åt rätt håll med tanken på att många hemmapulare (undertecknad) handlar på biltema. Bättre den inte klämmer optimalt än att den klämmer fel i sådana fall.
http://fluxio.se/forum/elmaterial/2562.html?limit=20&start=20
Enligt ovanstående tråd verkar en del elektriker använda oisolerade hylsor av en speciell sort. Är det verkligen OK att använda isolerade hylsor av "bilel-typ" i fast installation? Förutsatt att man använder en bra presstång då?
Enligt ovanstående tråd verkar en del elektriker använda oisolerade hylsor av en speciell sort. Är det verkligen OK att använda isolerade hylsor av "bilel-typ" i fast installation? Förutsatt att man använder en bra presstång då?
Jag har under hela karriären använt dessa:-MH- skrev:
https://www.elektroskandia.se/Katalog/Detaljer/467063/0822038
Har aldrig reflekterat över om de är godkända för 400 V men kan inte tänka mig annat. De kommer fram när jag ska koppla in pumpar och motorer t. ex.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 261 inlägg
Frågan har varit uppe tidigare (jag vill minnas jag ställt den själv). Och konsensus verkar vara att det egentligen inte funnits några specialhylsor som kan förväxlas med lågspänningsvarianterna. Det är samma som används både i bilen, båten, samt elcentralen.-MH- skrev:
Ja, det finns andra hylsor idag som du sett på Fluxio, men de är ganska nya, och har alltid används i mera speciella sammanhang; som för skarvar i grövre dimensioner. För 1.5mm² och 2.5mm² så kan man lugnt ignorera dessa. (För 6mm² så krävs det mer tungan rätt i mun, men det gör det ju ändå. Oavsett vilka anslutningsmetoder man använder för då börjar strömmarna och energier/effekter bli otäcka.) Jag har aldrig sett något annat användas.
Pressa med rätt verktyg, dra hårt, och mät vid minsta tveksamhet.
Om någon har någon annan info eller åsikt som går tvärtemot så är iaf jag ytterst intresserad. Så hojta till.
Vid jobbet i huvudcentralen från andra tråden är nog just ev skarvhylsor, kabelskor det mindre problemet. Går givetvis fint att fixa till den men man bör nog tänka sig för ett extra varv som mindre van och hellre göra lite mer och större sanering när man ändå ordnar med det.
Och lite mer topic här så skadar det inte med tex lite krympslang över även isolerade hylsor om det ligger öppet som i den typen gamla mätarskåp.
Och lite mer topic här så skadar det inte med tex lite krympslang över även isolerade hylsor om det ligger öppet som i den typen gamla mätarskåp.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden