Jag vill först säga att jag verkligen uppskattar elforumet och tacka alla kunniga som bidrar!

Jag tänkte komplettera med ett nytt uttag ute genom befintligt rör till utearmatur. Utgångsläget är:
Huset är draget med trefasgrupper (originalinstallation från -77). Till takdosa i sovrum kommer två faser in (svart och grå). Den svarta fasen går till brytare och ett uttag, medan den gråa går till övriga uttag i rummet. Grå går även till brytare för utearmatur och ett uttag (båda i angränsande rum). Tändtråden kommer tillbaka till takdosan och sedan ut i röret till utearmaturen.
För att kolla om det var görligt drog jag med viss möda in en extra FK från takdosan till utearmaturen. Det är ca 10 meter och var ganska segt så jag fick dra tillbaka en ledare och sedan dra igenom denna och en ny FK. Tanken är att sätta uttaget över röret ute och sedan dra utanpåliggande några decimeter till ny armatur.

Nu drog jag in en svart FK för att hålla mig till ursprungsfärgerna och utan att fundera så mycket på det. Men jag tänker att jag bör koppla uttaget till grå fas så att uttaget och armaturen ligger på samma fas? Jag vill göra rätt och säkert så bör jag dra om med en grå FK eller vad säger ni? Även andra synpunkter mottages tacksamt!

Tack!

tommib
Jag skulle säga att färgerna inte spelar så stor roll, men det är förstås snyggt att hålla sig till färgerna. Däremot skulle jag se till att uttaget och utebelysningen ligger på samma fas. Det är upplagt för förvirring när man fördelar en trefasgrupp sådär. Är du helt säker på att det är trefasgrupper? Annars kan det bli väldigt tokigt....

Tack! Jo, jag är helt säker på att det är trefasgrupper (i just detta fall har vi tre säkringar till gruppen "Belysning bottenplan").
Det är lite ovant, men det jag har sett av installationen är väldigt prydligt (vilket även en elektriker kommenterade) och säkringsskåpet är välmärkt.

tommib
Om det inte är för mycket jobb, dra om den så att det är en grå ledare. Om det är jättebesvärligt, strunta i det men koppla den till samma fas som utebelysningen.

Eftersom installationen är prydlig är det ju synd att förstöra den...

Trefasgrupper från -77 ?? Så vitt jag kan minnas så var det inte tillåtet då utan en mycket "udda" lösning långt utanför dåtidens regler. Att installationen är prydlig har väl ganska lite värde om den inte är regelmässig.

tommib
Fast den är ju tillåten idag (troligen, jag vet naturligtvis inte hur TS specifika installation ser ut). Även om den inte var tillåten då kan man ju applicera nyare regler på den.

Konstigt att man installerat något som inte var tillåtet dock. Vad är det för hus? Kanske ett modulbygge?

Huset är ett Ernström modulenthus. Jag kan inget om reglerna, men såvitt jag vet var det en stor tillverkare så verkar ju märkligt om de inte följde regelverket vid tiden, men vem vet. Vi har all dokumentation i alla fall inklusive elritningar, elrörsritning mm vilket är intressant att titta på. Se bild på säkringsschemat. "OBS! 3-fas grupper"

Bild på ett säkringsschema för ett Ernström modulenthus med markerade elektriska kretsar och noteringen "OBS! 3-fas grupper".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tommib
Häftigt hus, och väldigt seriöst elschema. Det ska du vara rädd om.

Det låter väldigt konstigt att man skulle gjort något som inte var tillåtet och sedan så noga dokumenterat det.

Elmont, är du helt säker på att det inte var ok 1977?

Jag är rätt säker, -77 fick man inte ens göra en vidarekoppling bakom appatater i dosorna. OCH alla nyproducerade hus får så vitt jag vet en elritning (som elektrikern jobbar efter) där alla apparater, dosor, rör och antal trådar är inritade. och gruppscheman. Det är ingen nyhet utan nått som förekommit sedan jag började dvs sedan slutet av -60talet. Det som däremot är ovanligt är att fastighetsägaren har koll på dom utan att dom med åren försvunner. I dag är det lite mer "papper" som ska lämnas vid slutbesiktningen. Tyvärr så brukar det bara ta nått år innan ritningar och annan dokumentation kommer på villovägar.
Så jag är inte så imponerad av elritningen och gruppschemat men däremot av husägaren som har lyckats hålla koll på papperna ;)

• Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib skrev:
Häftigt hus, och väldigt seriöst elschema. Det ska du vara rädd om.

Det låter väldigt konstigt att man skulle gjort något som inte var tillåtet och sedan så noga dokumenterat det.

Elmont, är du helt säker på att det inte var ok 1977?
Det var helt ok då under vissa förbehåll som den överintresserade kan finna under den klassiska käpphästen §20k i dåtida regler. Detta är uppfyllt som synes exemplariskt av hustillverkaren och Modulent har vad jag sett haft den lösningen som standard.

Så TS kan ju som tommib skrev försöka upprätthålla det på ett bra sätt vid sin utökning.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren. Nu är det inkopplat, uppmätt och klart.

Jag har ytterligare en fundering. Vi har två termostater för elvärmen (nattsänkning). Tiduret i centralen är dock trasigt och vi använder överlag inte mycket direktverkande pga värmepump. Vi skulle gärna bli av med termostaterna. Av princip pillar jag aldrig i centralen, men antar att det behöver göras för detta?
Gammal beige termostat på vägg med svart ratt och temperaturskala.
Skapa konto

Ful termostat
Elcentral med säkringar, termostat, tidur och installationsdiagram på vävtapet.
Skapa konto

Centralen ink vävtapet i original :)

tommib
Skulle tro det ja. Lyckligtvis är det troligen ett snabbt jobb för en elektriker. Specieltl med den goda dokumentationen du har.

Ok, får hoppas det. Men de unga elektrikerynglingar som varit här verkar knappt ha sett sån här ålderdomlig utrustning så det kanske tar en stund. :)

tommib
Be att få dit någon som vet vad den gör då. Eller se till att det är en liten firma med en rutinerad elektriker. Det är inget konstigt egentligen (mer än de där trefasgrupperna då...)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.