Har skaffat en kabelskotång med spärr som klämmer "med två tänder". Visst är det så att man ska klämma skarvhylsan två gånger (alltså så man får 4 märken) så som bifogad bild. En gång på varje ansluten ledare?
Testade även att klämma bara en gång i mitten också och visst satt den men det riktiga är väl två klämningar?
Testade även att klämma bara en gång i mitten också och visst satt den men det riktiga är väl två klämningar?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "kabelskotång"
Crimptänger
Crimptänger, även kända som kabelskotänger, är specialverktyg som används för att fästa en kontakt på änden av en kabel eller ledare. Dessa tänger pressar metallhöljet runt kabeln för att skapa en robust, tillförlitlig och långvarig
Läs mer
Du har klämt fel på bilden det blir inte bra så, träna först och gör rätt innan du använder det i verkligheten. Du ska pressa en gång från varje håll och vända tången 180 grader mellan. Och du har varit för långt in vid högra pressningen lite längre ut mot kanten och sen vänd tången och samma från andra hållet. Den vänstra på bilden är helt felaktig både i läge och att tången varit felvänd.
Gör nu inte hempularhackarna glada här genom att inte göra ett perfekt jobb när du har en bra tång.
Gör nu inte hempularhackarna glada här genom att inte göra ett perfekt jobb när du har en bra tång.
Vad menar du med felvänd? Den tången som jag har klämmer lika djupt på båda sidor. Vet att vissa tänger klämmer mer "koniskt" där ena tänderna går djupare.
Ok, fattar som att jag ska klämma längre ut mot kanten i alla fall.
Ok, fattar som att jag ska klämma längre ut mot kanten i alla fall.
Ok, så den yttre backen ska i stort sett pressa där det enbart är isolering?
Det är en sådan här tång från biltema. Inget proffsverktyg förvisso men verkade rätt skaplig i alla fall och jag kunde inte lägga uppåt tusenlappen på detta.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Kabelskotang-2000021337/
Det är en sådan här tång från biltema. Inget proffsverktyg förvisso men verkade rätt skaplig i alla fall och jag kunde inte lägga uppåt tusenlappen på detta.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Kabelskotang-2000021337/
Ja den yttre pressar bara i plasten och den andra mitt på den halvan av metallhylsan som man pressar. Inget fel på en sån tång om man inte sliter ofta på den de brukar vara vettiga bara det är typen med utväxling och spärr.
Det finns flera varianter på pressbackar
det ser ut som den Du använt ska pressa båda spåren på metalldelen av hylsan, de som ska pressa på plasten är mer utformad som en krage och går inte lika djupt
det finns även en modell som pressar båda sidor samtidigt, smidigt när man pressar många ledare
det ser ut som den Du använt ska pressa båda spåren på metalldelen av hylsan, de som ska pressa på plasten är mer utformad som en krage och går inte lika djupt
det finns även en modell som pressar båda sidor samtidigt, smidigt när man pressar många ledare
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 261 inlägg
Nej, jag har en likadan, och den är bra. Fast jag tycker den kunde vara vänd på andra hållet, eller så får jag bli vänsterhänt. Hur jag än sitter så verkar det alltid bli på fel håll...GK100 skrev:
P.S. Och när du skriver 180⁰ så menar du i bildens plan?! Bara för att vara tydlig. D.S.
Ja i bildens plan, men är backarna lika som det verkar på TS Biltema så behöver man ju inte vända.lars_stefan_axelsson skrev:
Var ute och fixade med en släpkärra och tog några bilder när tången ändå var i bruk, nu är det en kvalitetstång av högsta klass Elpress 20+ år gammal men kopian Biltema säljer är som sagt helt ok till bråkdel av priset.
Logga in
Skapa konto
Här ser man att skallängden är kortare än man tror och att de ensidiga skorna är i princip halva skarvhylsor och pressas på samma sätt från kanten räknat.
Logga in
Skapa konto
Placering centrerat före pressning, dvs bara lite utstick mot kanten där tråden kommer in.
Logga in
Skapa konto
Slutresultatet, förhoppningsvis bra med denna tång. Skor och hylsor är faktiskt Biltema inget fel på det.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 261 inlägg
Lars: Var din tång för isolerade eller oisolerade skarvhylsor? De såg rätt lika ut, den för oisolerade kanske inte hade symmetriska backar? Men vad jag kunde se så hade den jag köpte det. Klämde som bilden ovan och visst, om jag nöp tag i ledaren med avbitartång, snurrade, vickade och drog utav tusan så lyckades jag dra ut ledaren från klämman. Men jag tycker den satt bra i alla fall.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 261 inlägg
Den är för isolerade kabelskor. Helt klart. Du skall inte kunna dra ut ledaren, även om du tar i "för kung och fosterland." (I stort sett). En korrekt klämd kontakt är gastät och skall inte gå att vicka eller antasta på annat sätt.Jacon skrev:Lars: Var din tång för isolerade eller oisolerade skarvhylsor? De såg rätt lika ut, den för oisolerade kanske inte hade symmetriska backar? Men vad jag kunde se så hade den jag köpte det. Klämde som bilden ovan och visst, om jag nöp tag i ledaren med avbitartång, snurrade, vickade och drog utav tusan så lyckades jag dra ut ledaren från klämman. Men jag tycker den satt bra i alla fall.
Jag hittar inga siffror för isolerade kabelskor i hastigheten, men för oisolerade så skall exv. 1.5mm² klara 200N i utdragskraft. Det är en hel del. (Kolla exv. http://www.adcontact.se/web/166 som har en hel del bra om oisolerade kabelskor).
Jag ska göra en till provklämning och mäta med skjutmått på avtryck från de båda backarna. Men när jag tittade på själva tången så såg jag ingen skillnad i form, djup eller bredd. De kablar jag klämde ihop i helgen kommer inte kunna påverkas av fysisk påfrestning heller samt jag lindade in skarven i vulktejp som extra isolering så de lär knappast röra sig. Och tången är ju av spärrtyp så den bör väl nypt tillräckligt koppartråden?
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Om det är entrådig EK du pressat kan du genom att vrida, lirka, bända få den att lossna det lyckas inte med FK eller RK. Nu spelar det ingen roll för sån påfrestning ska inte förekomma då är något annat fel i sammanhanget, vid ett rent dragprov kommer du kanske lite lägre vid EK men ändå säkert mycket över de 200 N som nämndes.
Pressa lite längre ändar och dra sen i ett skruvstycke, troligtvis får du inte isär det i skarven om det är rätt geometri på pressbackarna.
Och är backarna lika på din tångtyp är det inget öht du behöver tänka på mer än att ligga kant i kant med hylsan, kabelskon du använder. Är det inte präglat in 1.5, 2.5 i backarna? Om de är lika ska det isf vara siffror i båda, är de olika brukar det vara prägling i delen som ska pressa själva metallhylsan.
Pressa lite längre ändar och dra sen i ett skruvstycke, troligtvis får du inte isär det i skarven om det är rätt geometri på pressbackarna.
Och är backarna lika på din tångtyp är det inget öht du behöver tänka på mer än att ligga kant i kant med hylsan, kabelskon du använder. Är det inte präglat in 1.5, 2.5 i backarna? Om de är lika ska det isf vara siffror i båda, är de olika brukar det vara prägling i delen som ska pressa själva metallhylsan.