5 558 läst ·
11 svar
6k läst
11 svar
eluttag bakom gipsvägg?
Hiya
Jag ska montera en larmkontrollpanel på väggen i hallen. Den matas med 14V DC via en ledning som går in på baksidan och alltså är tänkt att döljas inne väggen.
Men den medföljande nätdelen är tyvärr en vanlig väggvårta som blir svår att gömma med mindre än att jag installerar ett vanligt uttag inne i väggen som matas från en närliggande dosa. Är det tillåtet?
Alternativet är att istället dra DC-ledningen inne i väggen upp till vinden, där det finns uttag redan. Men frågan är om det går att fiska den vägen...
Jag ska montera en larmkontrollpanel på väggen i hallen. Den matas med 14V DC via en ledning som går in på baksidan och alltså är tänkt att döljas inne väggen.
Men den medföljande nätdelen är tyvärr en vanlig väggvårta som blir svår att gömma med mindre än att jag installerar ett vanligt uttag inne i väggen som matas från en närliggande dosa. Är det tillåtet?
Alternativet är att istället dra DC-ledningen inne i väggen upp till vinden, där det finns uttag redan. Men frågan är om det går att fiska den vägen...
Moderator
· Stockholm
· 57 892 inlägg
Du får självklart inte permanent dölja ett uttag i väggen. Att kabeln kommer in via baksidan behöver inte betyda att den är avsedd att gå vidare in i väggen, kan lika gärna komma ut under ngn kant på panelen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 902 inlägg
Låter som om tillverkaren inte riktigt tänkt färdigt här. Vilka krav ställer de egentligen på att skydda strömmatningen av kontrollpanelen? Larmet kan ju inte förlita sig på att det finns ström utan det ska ha egna batterier i en sabotageskyddad kapsling, jämte en övervakning att det finns nätström. Det kanske redan finns i centralenheten på annan plats? Då ska det inte spela någon roll ifall man rycker sladden till kontrollpanelen.
Några gömda uttag inne i väggen ska du inte behöva krångla med. Du kan på sin höjd montera en fast ansluten transformator i elcentralen eller i en egen kapsling och dra ledningar därifrån, som inte ska behöva vara dolda.
Några gömda uttag inne i väggen ska du inte behöva krångla med. Du kan på sin höjd montera en fast ansluten transformator i elcentralen eller i en egen kapsling och dra ledningar därifrån, som inte ska behöva vara dolda.
Du har förmodligen rätt, det är nog tanken att ledningen ska gå utanpå väggen. men anledningen till min fråga är att alla former av synliga kablar är förbjudna i vårt hus utom där de måste synas dvs kortast möjliga sträcka från uttag till förbrukare, dator, högtalare, etc.hempularen skrev:
JAG vill alltså att kabeln skall gå in i väggen bakom larmpanelen, för att aldrig mer skådas av människoöga.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Tillåtet och tillåtet. Knappast, men jag ser inte varför det inte skulle fungera för det. När jag slängde in några kinaspottar som var menade åt vanlig väggkontakt i bastun så byggde jag in transformator och väggkontakt i väggen. Har fungerat bra i fyra år hittills.
Ha!VikStri skrev:
Tack för det tipset. Hade inte alls tänkt i de banorna. Mot väggen i rummet bakom är - just det - en garderob. Och rakt nedanför panelens tänkta plats sitter ett uttag med dosa bakom. Bara att borra genom dosan in i garderoben bakom och sätta ett uttag där. Och motsvarande med DC-kabeln till kontrollpanelen.
Har själv gjort så en gång förut. och blev då jättenöjd! Skillnad mot larmens storhetsland USA där saknas ofta isolering i väggarna vilket gör det enkelt att dra kablar fritt i väggarna.politby skrev:Ha!
Tack för det tipset. Hade inte alls tänkt i de banorna. Mot väggen i rummet bakom är - just det - en garderob. Och rakt nedanför panelens tänkta plats sitter ett uttag med dosa bakom. Bara att borra genom dosan in i garderoben bakom och sätta ett uttag där. Och motsvarande med DC-kabeln till kontrollpanelen.
Ingen isolering i innerväggarna i mitt hus heller.VikStri skrev:
Jag har ett litet hus i USA med ganska obefintligt behov av isolering
Lokal "building code" är mer fokuserad på motståndskraft mot orkaner
Grundprincipen är att man inte bygger in kopplingspunkter eller apparater. Det enda som får byggas in är obrutna ledningar. Det är ju rätt självklart, allt annat har begränsad teknisk livslängd och behöver bytas ibland. Dessutom är det brandriskaspekter om man bygger in apparater som transformatorer.Finndjävel skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 902 inlägg
Förhoppningsvis menar vår finske vän att det är åtkomligt bakom en lucka eller dylikt. Behovet av värmeavledning bör man i vilket fall se över t.ex genom lufthål i luckan.
Klicka här för att svara