Jag är intresserad av att höra era tankar om hur ni planerar strömbrytarna till belysningen i ett rum. Antag att vi har ett antal takuttag uttag i ett rum och dessutom styrda uttag vid fönstren. Hur väljer ni då när ni ska använda 1-poliga brytare, kronbrytare respektive 3x1-poliga brytare? Använder ni kronbrytare om ena uttaget som den styr är dimrat och det andra inte t.ex.? Finns det något om detta i svensk standard?

Apparater och antalet apparatdosor för belysningen anpassar man efter vilka funktioner man vill ha och hur många ljuspunkter det är. Man måste veta INNAN man börjar hur det ska se ut/fungera när det är klart.

elmont skrev:
Apparater och antalet apparatdosor för belysningen anpassar man efter vilka funktioner man vill ha och hur många ljuspunkter det är. Man måste veta INNAN man börjar hur det ska se ut/fungera när det är klart.
Tack för ditt svar elmont. Givetvis förstår jag det. Min fråga är av generell karaktär. Hur resonerar ni ex. vid val av kronbrytare alternativt 2 st 1-poliga?

Det generella svaret är att det är olika från fall till fall, tror jag att det kommer att monteras dimrar sätter jag två dosor och två enpoliga, tror jag att det ska vara vanliga brytare sätter jag en dosa och tvåpolig brytare. Men eftersom det är ovanligare med dimmer än med brytare så är väl det mest naturliga en dosa och kronbrytare.

Händer det att du monterar kronbrytare där den ena knappen är monopolär och styr en dosdimmer medan den andra är bipolär och inte dimrar något?

Redigerat:
aback skrev:
Händer det att du monterar kronbrytare där den ena knappen är monopolär och styr en dosdimmer medan den andra är bipolär och inte dimrar något?
Det gör jag bara om det sitter en kronbrytare från början.
Sen jag började samarbeta med en annan elektriker har jag gått över till så som han brukar göra. En dosa för varje styrning, oavsett om jag sätter en enpol eller dimmer där.
Undantaget är om jag VET att det inte ska dimras någon gång, t .ex. ytterbelysning. Det kändes konstigt i början med två enpol (trapp) i kombination men nu tycker jag inte det längre. Jag uppfattar det som att de flesta som vill dimmra vill ha en vriddimmer och då är det lätt att i efterhand byta ut brytaren.
Sen finns det självklart gränser, jag hade inte satt 4 dosor i kombination för fyra tändningar t. ex men 3 har nog förekommit. Fast då är oftast en redan dimmer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.