Hej

En nybörjarfråga om dimmer :) Max watt antal på dimmer, vad innebär det? Om jag har en glödtråds-dimmer på max 400W och jag kopplar in en lampa på 750W, vad händer då?

Jag har en taklampa med 50 lampor á 15W. Jag vill kunna sätta en dimmer på denna då den lyser ganska starkt :) Jag kommer aldrig att vilja köra den på fullt.

/Alex

Redigerat:
Då går nog dimmern sönder. Om det står 400 W på dimmern så innebär det att den klarar av maximalt 400 W. Det finns dock dimmers som klarar mer, 1000 W.

En taklampa med 50 lampsocklar är troligen uppdelad i två eller fler kretsar, s.k. krontändning. Då kan du dela upp lampan i två delar och styra den med två dimmers om det skulle kunna vara ett alternativ. Det kräver dock fast inkoppling av lampan.

Om du funderar på att sätta i dimbara lågenergi eller LED-lampor istället så hjälper det inte :( Här får man studera instruktionen till dimmern noga då de vanligen har en betydligt lägre maxeffekt för dessa typer av lampor, kanske vara en tiondel.

tommib
Vilken lampa är det? Den låter rätt stor.

Dimmern kommer gå sönder, direkt eller sen. Den aktiva komponenten (en triac eller transistor) är specificerad för en viss maxström och genererar värme som måste kylas bort.

Här är en dimmer som klarar 40-1000W http://elbutik.se/product.html/schneider-exxact-transistordimmer?category_id=15230 (välj tredje alternativet).

Det finns till många andra serier också. Om man verkligen vill ha någon specialstyrning så finns det ett stort utbud inom scenljus där det är vardagsmat att dimma 1kW armaturer.

Det låter som Flos populära ljuskrona. Om det är den så finns det förberett för krontändning.

Det är en lampa från Floss.

Tack för era svar!

• Gilla
Mattias Engblom
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.