Jag skall dra fram el till min uteplats och behöver gå under mark några meter.
Jag har därför dragit ett kabelskydd från den plats där elen behöver anslutas till den plats där jag tänkt att elutag senare skall monteras.
Under mark kommer kabelskyddet ligga i sand. Kabelskyddet kommer även gå en bit ovan jord under mitt däck (som utgör uteplatsen).

Vågar jag lägga igen kabelskyddet (och ta lite bilder på hur jag gjort det), eller måste en behörig elektriker inspektera själva kabelskyddet?

På samma ämne, skall kabelskyddet ha markeringsband märkt "kraftkabel" ?

Strikt formellt så är (md viss tvekan) även att dra kabelskyddsrör under mark ett behörighetskrävande arbete. Så det finns ingen tydlig regeluppsättning över hur det ev. skall besiktigas, eftersom det inte skall besiktigas av elektriker, det skall dras av elektriker. Därmed så blir det lite upp till den elektriker som ev. accepterar att dra en kabel i röret att bestämma över vad han vill veta om röret ifall han skall befatta sig med det.

Jag kan tänka mig att elektrikern framförallt vill veta är djup, finns inga formella regler vid nedgrävning på privat mark, utan sunt förnuft gäller (typ. inte 5cm under tulpanbädden) . Men du bör kolla med just din elektriker hur han ser på det.

Dessutom vill han ev. veta hur du har fyllt runt röret. Ett fel som ibland uppstår, är att någon vass sten trycker sönder kabeln, ofta efter många år. Stenar vandrar pga. tjäle.

Markeringsband finns heller inga formella regler om, du måste kolla vad din elektriker tycker, eller lägg dit skyddsband, skadar aldrig.

• Gilla
Mangan
  • Laddar…
tommib
Markeringsband behövs väl normalt inte om man förlägger kabeln i rör. Däremot för kabel som inte ligger i rör. Kan dock inte ge en hänvisning....

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.