Hej gott folk!

Jag bygger en hängande flyttbar ljusramp som består av två stycken T8 armaturer på 2x36W ifrån den gode Herr Nyborg: http://www.harald-nyborg.se/lysrorsarmatur-2x18w-ip65.html som monterats på en träskiva.

I nuläget går det en strömkabel in till varje enskild armatur men jag skulle helst parallellkoppla de bägge armaturerna om det gick.

Jag tänker mig alltså nolla och faskabel från stickpropp i vägguttag, till två Wago 221 snabbkopplingar inne i den ena armaturen, sedan respektive kablar ifrån dessa in till respektive kopplingsplint/sockerbit i armaturerna

Då armaturerna kommer med två kabelgenomföringar i gummi vardera, så får det mig att tro att det inte ska vara några problem. När jag kollade på andra varianter av armaturer med transformator utan glimtändare så såg jag dock att det fanns vissa som inte fick parallellkopplas. På mina varianter står det varken eller och manualen lämnade mycket att önska..

Jag har väldigt liten kunskap om lysrör med transformator (eller utan för den delen). Ville därför kolla om någon här har någon kunskap i ämnet.

Kan nämna att rampen är flyttbar, och alltså inte en fast installation. Den är också ojordad i anslutningen och kommer bara att användas och flyttas runt i ett rum med ojordade kontakter.

Dock sitter det jordad stickpropp i änden på kabeln, men jordkabeln är alltså inte dragen. Jag har därför märkt ut stickproppen så att det tydligt syns att den ej är jordad.

Jag kan inte se att något av ovanstående ang. bristen på jord är ett problem, så länge som armaturerna inte används i ett jordat rum (eller genom förlängningskabel från jordat uttag förstås). Men om någon här ser något problem i saken, så tar jag tacksamt emot åsikter!

Kan tillägga att det mellan väggen och armaturen sitter en portabel jordfelsbrytare. Det gör det alltid när jag dragit något, även om jag är säker på att allt är rätt draget. Det samma gäller när jag köpt nån apparat från eBay, vars märkningar jag tvivlar på. Då är en portabel jordfelsbrytare kanon!

Försöker bifoga några bilder på transformatorn och armaturerna.

Tacksam för kunskap, tankar, åsikter och funderingar!
Två monterade T8 lysrörsarmaturer på träskiva för byggprojekt.

Två T8 ljusrörsarmaturer monterade på en träskiva med öppnat bottenlock visar elanslutningar och transformatorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två T8 lysrörsarmaturer monterade på träskiva med synliga elanslutningar och kopplingsplintar.
Skapa konto

Elektronisk driftdon för lysrörsarmatur märkt med teknisk specifikation och kopplingsschema.
Skapa konto

Det finns inga problem med en parallellkoppling av armaturer oavsett vad som står i någon anvisning, det de kan mena med det är att plintarna eller införingar inte är lämpliga och då får man ordna kopplingen utvändigt och bara mata med en kabel per armatur.

Dina är avsedda att skyddsjordas så du ska ordna en sladd med korrekt stickpropp och treledarkabel samt koppla in det så. Se även till att du får en vettig dragavlastning på sladdarna, detta är normalt avsett att installeras fast med kabel. Att du sen använder rampen i rum där uttagen är ojordade är inget fel och så kan du använda den i andra miljöer med jordade uttag lika väl.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.