2 709 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Kan något vara strömförande trots avslagen central?
Här kommer en kanske dum fråga, men ändå.
Om jag vill byta ex. ett jordat vägguttag i källaren och bryter strömmen i huvudcentralen i huset, samt undercentralen i källaren, kan någon komponent ändå ladda ur sig genom mig då om jag kommer åt fel trådar samtidigt?
Kan det ligga någon spänning kvar i någon typ av apparat i ett normalt hem, värmepump, frys etc. som ändå skulle kunna ladda ur? Jag får väl anta då att dom (i teorin) skulle ligga på samma ledning som vägguttaget ända fram till säkringen.
En sån "lagrad" spänning skulle ju knappast synas med Phasenpenna, utan bara om man mäter?
Som sagt, kanske en dum fråga men är inte sugen på ström i kroppen.
Jag har kopplat förr utan problem när alla centralers huvudbrytare stängts av, men tanken slog mig..
Om jag vill byta ex. ett jordat vägguttag i källaren och bryter strömmen i huvudcentralen i huset, samt undercentralen i källaren, kan någon komponent ändå ladda ur sig genom mig då om jag kommer åt fel trådar samtidigt?
Kan det ligga någon spänning kvar i någon typ av apparat i ett normalt hem, värmepump, frys etc. som ändå skulle kunna ladda ur? Jag får väl anta då att dom (i teorin) skulle ligga på samma ledning som vägguttaget ända fram till säkringen.
En sån "lagrad" spänning skulle ju knappast synas med Phasenpenna, utan bara om man mäter?
Som sagt, kanske en dum fråga men är inte sugen på ström i kroppen.
Jag har kopplat förr utan problem när alla centralers huvudbrytare stängts av, men tanken slog mig..
Redigerat av moderator:
Nja... om det skulle finnas en fet kondensator någonstans som skulle kunna ladda ur är det möjligt, men jag tror inte att du behöver oroa dig.
Sen är det en bra metod att jobba med bara en ledare i taget ändå och isolera alla lossade ändar med tex Wago 221/222 samt att inte i önödan ha kontakt med typ element och diskbänkar och så. Man ska vara försiktig men man ska inte heller överdriva riskerna.
Det är bra att du mäter med spänningsdetektor, även om allt är av. Det har hänt att huvudbrytare har gått sönder så att de inte bryter alla faserna.
Sen är det en bra metod att jobba med bara en ledare i taget ändå och isolera alla lossade ändar med tex Wago 221/222 samt att inte i önödan ha kontakt med typ element och diskbänkar och så. Man ska vara försiktig men man ska inte heller överdriva riskerna.
Det är bra att du mäter med spänningsdetektor, även om allt är av. Det har hänt att huvudbrytare har gått sönder så att de inte bryter alla faserna.
Man kan ju kortsluta med skruvmejseln om man är orolig. Detta gör man förstås efter att man slagit av huvudströmmen och kontrollerat att det är av med spänningsdetektor.
Att kortsluta utan att ha slagit av huvudströmmen är vansinne, ljusbågar är inget att leka med.
Att kortsluta utan att ha slagit av huvudströmmen är vansinne, ljusbågar är inget att leka med.
Det beror på hur hög effekten blir. Självklart ska man undvika att kortsluta en 10 eller 16 A gruppledning men gör man rätt är det ingen fara. Jag har en kortsluten stickpropp i verktygslådan som har kommit till användning mer än en gång när man inte ens vet vilken central som matar gruppen.tommib skrev:
För övrigt håller jag med övriga, stäng av huvudbrytaren men mät ändå. Saker går sönder, även huvudbrytare.
Vill du överdriva kan du ta ur huvudsäkringarna, då är risken minimal att något ska kunna hända. Oavsett, mät alltid oavsett hur du har brutit strömmen.
Om du väl lyckas bryta strömmen är det ingen risk att det "ligger kvar" någon gammal ström. (Om du inte ska laga en gammal tjock-TV.
Jag tänkte faktiskt på kylskåp och frysar som har enfaskompressorer. Borde inte de ha en kondensator på motorn? Den kanske är kopplad så att den inte kan ladda ur mellan fas och nolla?
Jag har själv råkat kortsluta startbatterigruppen i ett Stridsfordon 90 (24V, 110Ah) med en fast nyckel. Det small rätt bra och tog några sekunder innan jag fattade vad som hände
Så här i efterhand är jag väldigt glad att det gick bra, det var inte precis ett bra utrymme att jobba i och det kunde gått betydligt värre...
Jag har själv råkat kortsluta startbatterigruppen i ett Stridsfordon 90 (24V, 110Ah) med en fast nyckel. Det small rätt bra och tog några sekunder innan jag fattade vad som hände
Klicka här för att svara