Om jag har förstått det rätt, så är rekommendationen för vägguttag 200-300 mm över golv och bör vara minst 500-700 mm från innerhörnet. Rätta mig om jag har fel..
Nu till problemet: Min säng kolliderar med ena vägguttag på sidan, och jag håller på att riva väggen (för att sätta dit 2 nya innerfönster) och då tänkte jag passa på att flytta vägguttaget närmare hörnet och lite nedåt, ca 100mm från hörn. och ca 180mm över golv.
På detta sätt hamnar uttaget precis under sängens nedre kant, och slipper dessutom krocka med sängens ena ben.
Men vad säger regelverket? Är detta OK eller inte?

Tacksam för hjälp

Det är helt OK att ändra, det är bara, som du skrev, rekommendationer.

Mycket av dessa "regler" med höjder och mått är för att man ska ha något att falla tillbaka på om konstruktören inte angett några mått i ritningarna, eller att han skriver in i anvisningar ngt i stil med "enligt svensk standard".

Man kan gå bananas hur man vill nästan, men det kan ju se för jäkligt ut om allt sitter på olika höjd.

Mitt gamla hus som jag pysslar med körde efter 150 mm över golv från början, så jag har fortsatt med detta för att hålla det snyggt och städat.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
PO_ skrev:
Det är helt OK att ändra, det är bara, som du skrev, rekommendationer.

Mycket av dessa "regler" med höjder och mått är för att man ska ha något att falla tillbaka på om konstruktören inte angett några mått i ritningarna, eller att han skriver in i anvisningar ngt i stil med "enligt svensk standard".

Man kan gå bananas hur man vill nästan, men det kan ju se för jäkligt ut om allt sitter på olika höjd.

Mitt gamla hus som jag pysslar med körde efter 150 mm över golv från början, så jag har fortsatt med detta för att hålla det snyggt och städat.
Stort tack!
I ett tidigare projekt satte jag en strömbrytare i en höjd på 1,3 meter (rek. säger 1,0m) för att matcha de övriga. Hus från 1940. Varit lite fundersam om det var korrekt utförd. Men nu vet jag :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.