Bo.Siltberg skrev:
Det finns en regel att ta hänsyn till: En skyddsledare som inte ingår i matande kabel skall ha en minsta area på 4 mm² Cu, eller 2.5 mm² om den är skyddad mot mekanisk skada vilket inte närmare förklaras.

Att den ansluts på ett bra sätt är ju också viktigt.

Båda dessa punkter riskerar att bli bristfälliga då det är ett ovanligt fall att behöva skyddsjorda en bruksapparat separat, speciellt när den helt verkar sakna anslutningsterminal för det(?). Den är troligen avsedd för inbyggnad i en jordad armatur.
Detta känns inte som något jag skall hålla på med. Som jag ser det finns det två alternativ, köra dubbelisolerad eller med jordning i anslutningskabel.

Dessa tre modeller funderar jag kring:

CLG-150-24 (Spec PDF)

LPV-150-24 (Spec PDF)

HLG-150H-24 (Spec PDF)

LPV är ju billigast så den lockar ju....... Eller är alla dessa avsedda för inbygnad i ytterligare apparat, så jag är bara helt fel ute? Vad fasen ska jag ha istället då?

Man lär sig något nytt varje dag, att hitta en 24VDC trafo trodde jag skulle vara busenkelt :)

Fotografen skrev:
Kan du få in den i någon kapsling och få det att fungera med kylning osv så varför inte? Men du blir elapparatkonstruktör på kuppen...:cool:
Nej jag får unkna vibbar av en sådan installation, jag tabbade mig och får kika på någon annan trafo, frågan är bara vilken........ ?

Att hitta trafos i sig är ju inte svårt, men jag ger inte mycket för de noname från ebay eller ali med så kallad "CE" märkning på. Tyckte att meanwell verkade välrenomerat och stor chans att deras CE-märkning är legitim.

Jag har sneglat på Mean Wells utbud tidigare men aldrig orkat försöka förstå den gigantiska produktfloran... För att välja skulle jag starta här:
http://www.meanwell.com/product/led/LED.html
Där finns även en "application Q&A" som kan ge vägledning.
Jag tror inte man behöver ta så hårt på den där skrivningen om EMC då jag ser att LCM-familjen ingår i den listan, och dessa drivdon är helt klart godkända som det är utan krav på inbyggnad.

LPF verkar vara avsedd för inomhusbruk vilken i och för sig din kattvind säkert kan klassas som. Det står ju att den annars är gjord för "diverse" LED-lampor dvs inte enbart för inbyggnad i en större armatur.
HLG har metallchassi och troligen klass I men det framgår inte av översikten.
Nu har jag redan tröttnat...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.