Hej,

Jag skall sätta upp ett par biffiga 60W LED strålkastare som matas med 24V DC. Trafon skall ligga på kattvinden och mata 24V ut till strålkastare som sitter i takutskjutet.

Letade igenom djungeln av switchade nätaggregat och fastnade tillslut för en ELG-150-24 från meanwell, tänkte montera upp den på väggen och ansluta den till en kopplingsdosa för att mata primärsidan.

Har till min förskräckelse upptäckt att i sladden på primärsidan så är det endast fas och nolla, på bilderna ser man att tanken är att man skall ansluta jorden direkt till chassit (den är inte dubbelisolerad)
Misstänker att tanken kanske är att denna trafo skall byggas in på något sätt och på så sätt få jorden via chassit på moderarmaturen.

Naturligtvis kan man ju dra en separat jordkabel från kopplingsdosan, sätta fast den vid ordinarie primärmatningskabel med buntband, terminera den med en ringkabelsko som man skruvar fast mot chassit när jag fäster den på väggen....

Men alltså detta känns ju som en riktig buttriks-installation....
Hur skulle ni gjort?

ELG-150-24

ELG-150-24 (pdf)

Funderar på att returnera den och köpa en dubbelisolerad variant istället, kanske en sånhär LPV-150-24?

Alla förslag och funderingar mottages tacksamt...

Det var ju inte speciellt tydligt att det är en klass I-produkt, så jag skulle nog returnera den av det skälet - så att de får veta att denna punkt behöver förtydligas. Det ställs ju lite extra krav på en separat framdragen skyddsjordsledare som folk kommer att missa annars.

Det är då väldigt klart att det ska skyddsjordas. Finns både på kopplingsschema och i text. Är kabeln 2 eller 3 ledare?

Protte

Vi har väl då olika åsikter om vad som är tydligt ;)

det är väl grundregeln på detta forum att man hänvisar till tillverkarens regler

• Skematisk illustration av anslutning för LED-nätdel enligt installationsmanual med varningstexter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
prototypen skrev:
Det är då väldigt klart att det ska skyddsjordas. Finns både på kopplingsschema och i text. Är kabeln 2 eller 3 ledare?

Protte
Ja det är en tvåledare, därav att man måste jorda chassit manuellt. Hur gör man det på ett godkänt sätt?

prototypen skrev:
det är väl grundregeln på detta forum att man hänvisar till tillverkarens regler

Om jag skall strömmata trafon från en kopplingsdosa, hur hade du gjort med jorden? dragit en extra FK, paralellt med matningskabeln som kopplas fast med chassit med ringkabelsko?

Fullständigt OT, varför gjorde du inte som jag, köpte belysning för 230 Volt direkt?, har 3 st som lyser upp garage och gårdsplan.

Tillbaka.
Ska den skyddsjordas så måste det bli en extra tråd. Använd ringkabelsko och taggbricka
Den "trafon" kanske inte är tänkt till husinstallation utan mera till apparatbyggare att sätta i styrskåp.
MeanWell gör så otroligt många varianter så den kanske inte var helt rätt i en byggnadsinstallation.

Protte

prototypen skrev:
Fullständigt OT, varför gjorde du inte som jag, köpte belysning för 230 Volt direkt?, har 3 st som lyser upp garage och gårdsplan.

Tillbaka.
Ska den skyddsjordas så måste det bli en extra tråd. Använd ringkabelsko och taggbricka
Den "trafon" kanske inte är tänkt till husinstallation utan mera till apparatbyggare att sätta i styrskåp.
MeanWell gör så otroligt många varianter så den kanske inte var helt rätt i en byggnadsinstallation.

Protte
Ja du.... det är en mycket bra fråga :)
Nej men jag har som mål att jag vill montera mina strålkastare runt huset så osynligt som möjligt, och de med motsvarande watt har en helt annan formfaktor, dvs större. 12V varianterna är helt enkelt mindre....

prototypen skrev:
Den installationsmanualen är gemensam för MeanWells produkter av både klass I och klass II - läs slutet på punkt 5.
Den tekniska specen för just denna modell anger dock klass I uppe i högra hörnet med en tilläggstext som jag inte riktigt förstår men verkar avse typen av ljusarmaturer som den är avsedd/lämpad för.

I den svenska manualen finns detta:

(6) Alla MW nätaggregat har designats i enlighet med föreskrifter om elektromagnetisk kompatibi-
litet, testrapporter finns tillgängliga på begäran. Eftersom dessa nätaggregat ska monteras inne i lådor för
andra system, måste elektromagnetiska egenskaper hos slutsystemet verifieras igen när nätaggregaten
har integretats med systemet.

Tycker det är hyfsat tydligt att den ska ha ytterligare en låda runt sig?

StatusQuo skrev:
Om jag skall strömmata trafon från en kopplingsdosa, hur hade du gjort med jorden? dragit en extra FK, paralellt med matningskabeln som kopplas fast med chassit med ringkabelsko?
Det finns en regel att ta hänsyn till: En skyddsledare som inte ingår i matande kabel skall ha en minsta area på 4 mm² Cu, eller 2.5 mm² om den är skyddad mot mekanisk skada vilket inte närmare förklaras.

Att den ansluts på ett bra sätt är ju också viktigt.

Båda dessa punkter riskerar att bli bristfälliga då det är ett ovanligt fall att behöva skyddsjorda en bruksapparat separat, speciellt när den helt verkar sakna anslutningsterminal för det(?). Den är troligen avsedd för inbyggnad i en jordad armatur.

Fotografen skrev:
I den svenska manualen finns detta:

(6) Alla MW nätaggregat har designats i enlighet med föreskrifter om elektromagnetisk kompatibi-
litet, testrapporter finns tillgängliga på begäran. Eftersom dessa nätaggregat ska monteras inne i lådor för
andra system, måste elektromagnetiska egenskaper hos slutsystemet verifieras igen när nätaggregaten
har integretats med systemet.

Tycker det är hyfsat tydligt att den ska ha ytterligare en låda runt sig?
Skall jag tolka detta som att det inte är aktuellt att köpa en meanwell transformator alls för mitt användningsfall?

Kan du få in den i någon kapsling och få det att fungera med kylning osv så varför inte? Men du blir elapparatkonstruktör på kuppen...:cool:

Man kan ju ställa sig den frågan för det breda modellprogram som anvisningen är skriven för (AP, CEN, CLG, ELG, ELN, GSC, HBG, HLG, HLN, HLP, HSG, HVG, LCM, LP, LPF, PLC, NPF, OWA, PCD, PLC, PLD, PLM, PLN, PLP, PWM, ULP). De har nog lika många produktfamiljer till att välja på :) Förhoppningsvis finns det en tillämpningsguide.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.