Snailman
Vilken är minst amatörmässiga dragning av slang , har en takdosa i mitten av rummet för lampan.

Det finns ju lite olika alternativ, till saken hör också att under ena strömbrytaren sitter det ett vägguttag, men inte under det andra.

Slangar är dragna vägguttag till strömbrytaren sen till takdosan.

Har satt dit dosan för andra strömbrytaren, och ska dra slangen.

Kan tex dra.

1 bara till takdosan.
2 bara till första strömbrytaren.
3 både 1 och 2

4....

tommib
Det beror på helt hur det ser ut och om du tror att du ska koppla in flera strömbrytare någon gång i just denna trappkoppling.

Givet att du inte tänker dig något scenario där det ska kopplas in fler brytare till denna krets skulle jag dra direkt till takdosan och koppla matande ände i den brytaren där uttaget finns under. Du kan också spara en tråd och koppla spartrapp men vinsten är rätt ringa.

Alt 2 är ett sämre alternativ eftersom du ändå måste få en fasledare och två mellantrådar till brytare 2.

Alt 3 är definitivt amatörmässigt, man kopplar i trädstruktur utan kopplingar mellan grenarna.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Snailman
tommib skrev:
Det beror på helt hur det ser ut och om du tror att du ska koppla in flera strömbrytare någon gång i just denna trappkoppling.

Givet att du inte tänker dig något scenario där det ska kopplas in fler brytare till denna krets skulle jag dra direkt till takdosan och koppla matande ände i den brytaren där uttaget finns under. Du kan också spara en tråd och koppla spartrapp men vinsten är rätt ringa.
ok, då skulle det bli fem trådar till den första brytaren med vägguttaget under då, och tre till den nya brytaren?

(Kollar här https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/belysningsinstallationer)

Det stämmer och följ som sagt alternativ 1 det är logiskt för de flesta som sysslar på något sätt med detta. Du får fem trådar till första brytare oavsett sk spartrapp eller konventionella kopplingen. För att få färre får du välja alternativ 2 då får du fyra mellan tak och första brytaren men det finns ingen anledning till det.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
tommib
Ja. L, N, PE och två mellantrådar i retur. Om du vill ha ett eluttag vid den andra brytaren också är det bättre med sparkopplingen men inte annars.

http://lommarp.se/Util/sparkoppling.htm

Edit: Tänkte lite fel där i förra posten. Såklart att det blir fem trådar även i sparkopplingen men man kan då sätta ett uttag även vid andra brytaren... Borde ätit middag först...

Mikael_L
Definitivt alternativ 1, utom möjligen om det skulle vara så att de två trappbrytarna ligger nära varandra (varför ha trapp då? :x) eller att det skulle råka vara mycket knöligare att dra en slang till takdosan än till apparatdosan för den andra trappbrytaren.

Jag skulle nog dessutom kört sparkopplingen direkt, utan att fundera mer på det.

Snailman
Nej de är inte så nära varandra :) , får bli alt nr ett. tror inte jag sparkopplar om jag inte lyckas bli mer klar i knoppen senare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.