tommib
Jag vill inte vara elak eller tycka att du inte ska göra saker själv, för det är jätteroligt, men kunskapsnivån du uppvisar om just detta är tyvärr lite låg för att ro iland detta projekt.

För att försöka sammanfatta ditt problem:

LED-listen är extremt ljusstark och drar således mycket ström. Den är specad till 36W (Watt, effekt) / m och drivs med 24V (Volt, spänning). Som etompau redan sagt blir det lite drygt 3A (Ampere) drivström per list. För att driva denna list i en timme behöver du 3 Ah (Amperetimmar) batteri med spänningen 24V.

Detta kan du erhålla genom att seriekoppla två 12V-batterier (men det blir lite lurigt att ladda seriekopplade LiPo-ackar).

Om du vill att listen ska kunna lysa i 7 timmar blir det således 21Ah som behövs. Tyvärr är det också så att man inte ska djupurladda batterier (varken LiPo eller någon annan kemi), de tar skada av det. Så i verkligheten behöver du minst det dubbla i kapacitet, kanske det tredubbla. Då är vi uppe i 63Ah, vilket är samma som ett normalt startbatteri för bilar (som då är 12V, du behöver två för seriekopplingen).'

För att ladda detta behöver du paneler som levererar minst 504 Wh (Wattimmar) under dygnets ljusa tid. Detta är alltså i bästa fall, helt utan förluster. I verkligheten bör du nog räkna med att panelen behöver leverera minst 7-800 Wh för att täcka förluster i kablage och laddregulator. För att få detta ska du nog sikta på att ha en panel som är specificerad till åtminstone 100W vid 24V så att du klarar det på hösten och våren också. Exakt behov beror på förhållandena på platsen. Detta är en rätt stor panel och inget som du kan gömma bara sådär.

Denna uträkning är förstås väldigt grov men ger ändå en fingervisning om vad du behöver för effekter. Svaret på frågan "går det att göra alls på batteri" är ja, men det blir inte någon nätt osynlig installation. Det är betydligt enklare att ansluta slingorna till ett vägguttag.

Vad du menar med piezoenergi kan jag bara spekulera i men om det ska leverera 3A vid 24V så är det inte några små nätta saker vi talar om.

Mitt tips är att koppla detta till ett vägguttag på något sätt. Om det är helt omöjligt kan du som sagt göra det med solceller och batterier men det skulle för mig vara ett sistahandsalternativ.

Om du ska gå vidare med projektet så rekommenderar jag att du läser på om grundläggande ellära för att förstå de olika enheterna och hur de hänger ihop. En bra startpunkt är faktiskt Kjell & Co https://www.kjell.com/se/fraga-kjel...onik/grundlaggande-ellara/vad-ar-elektricitet

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.