Jag är i färd att se över elen i vårt hus byggt 44, finns en del gjort sen det byggdes, men finns också ganska mycket brister. För info så gör jag inget själv förutom det som elektrikern har sagt är ok. Jag har kollat på en del nytillverkade brytare i gammal stil, men så ramlade jag över en blocket-annons med 40 st oanvända pello-brytare i kartong! Det är vita runda (melamin?) infällda och med den karakteristiska tryckknappen i mitten. Jag förväntade mig att de skulle vara märkta med 6A. Men de är faktiskt märkta med 250V 10A. (ingjutet i porslinet i själva brytaren) Ett fåtal av brytarna är dock stämplade 10A på sidan, fast att det står 6A ingjutet. Detta kan ju tänkas tyda på att de är tillverkade i en övergångsperiod från 6A till 10A.

Är det någon som vet när dessa är ifrån?

Jag ska posta bilder senare

Utan bild blir det bara en gissning. Av din beskrivning att döma tycks de vara jämngamla med huset …

• Gilla
Hjalmad
  • Laddar…
Vit brandvarnare monterad på ett träunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en öppen eluttaget utan kåpa, som visar interna komponenter och ledningsterminaler.
Skapa konto

BirgitS
  • Gilla
Hjalmad
  • Laddar…
Jo, jag fann den tråden BirgitS. Men infon jag finner där säger ju i princip att de fanns från senare än 36 fram till mitten av 50-talet. Hoppades att någon kunde precisera något :p

Fast de kan ju ha funnits under lång tid förstås. Att det är 10A brytare kunde väll tyda på att vi kommit in på 50-talet?

BirgitS
Står det Pello eller något annat på dem som visar att det är just en Pello?

BirgitS skrev:
Står det Pello eller något annat på dem som visar att det är just en Pello?

Insidan av ett täcklock märkt "A-B. Alpha" och med logotyp, svårt att urskilja detaljer.
Skapa konto

Det står A-B. Alpha på insidan täcklocket också, samt deras logotyp. Lite svårt att få en bra bild på det bara.

Det är ju inte hela världen om det är så att dessa ej fanns -44 då huset byggdes, utan det är mest av nyfikenhet. Det var dock just denna (vita infällda pello) som jag var intresserad av att hitta. (säljaren visste inte vad det var för några) så jag blev glatt överaskad av att det var just dessa, och att de var märkta 10A. Gillar känslan i tryckknapparna. Det är mest för kuriosans skull som jag är intresserad av att veta om dessa fanns på den tiden huset byggdes.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Det viktiga är väl att få in rätt känsla i huset, för man ska ju inte leva i ett museum och bli slav under tvånget att allt ska vara som när huset byggdes.

• Gilla
Hjalmad
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.