Måste få klartecken i varför man gjort såhär.

i vårt nya hus sitter mätarskåpet på husväggen och där sitter 3st 25A huvudsäkringar efter mätaren som vanligt, efter dessa huvudsäkringar finns en DIN plint med 6st C-automatsäkringar fördelat på 3st 16A som går till garaget 70-80m bort och 3st 10A som går in till huset.

inuti huset sitter sedan en till normcentral där det mesta är avsäkrat till 10A men spis, tvättmaskin, diskmaskin och några till saker har 16A samt värmepumpen är avsäkrad med 25A.

I Garaget sitter även en normcentral där alla trefasuttag sitter på 16A säkringar, 1fas uttagen på 10A, belysning på 10A och värmepumpen 16A samt elpannan 25A.

från mätarskåpet in till huset verkar det vara 6mm2 och till garaget verkar det vara 10mm2 (lite osäker på detta, vad brukar diametern inkl. isoleringen vara på 6mm2 resp. 10mm2 kabel?)

det känns inte rimligt? varför säkra upp högre i undercentraler än vad "mellan"säkringarna i mätarskåpet tillåter?

saken är den att 16A räcker inte till hela garaget om man kör två större förbrukare. och 10A till huset räcker inte när elpatronerna hoppar in samtidigt som man kör någon annan större förbrukare.

förstår inte varför det är gjort såhär men det kanske är nån praxis?
känns inte som vi kan utnyttja dom 25A vi betalar för.

• Gilla
Johan Thörngren
  • Laddar…
Nej det verkar inte rimligt, säkringarna borde vara så "stora" att dom skyddar kabeln och är den 6 mm2 ska det vanligtvis vara 25A. I ditt fall kanske 2 st 3x20 A grupper i mätarskåpet vore lämpligt för att få lite selektivitet. Eller så låter man bli automaterna där och låter 25A huvudsäkring skydda kablarna (om dom är minst 6 mm2)

Jag skulle ha låtit huset och garagets matning varit avsäkrade med huvudsäkringarna om förutsättningarna tillåter det. Eller något mindre men om du nu har så stora förbrukare i huset och garaget går det inte. Men tag någon dit som klara av att mäta och som kollar vad som går att göra.

elmont skrev:
Nej det verkar inte rimligt, säkringarna borde vara så "stora" att dom skyddar kabeln och är den 6 mm2 ska det vanligtvis vara 25A. I ditt fall kanske 2 st 3x20 A grupper i mätarskåpet vore lämpligt för att få lite selektivitet. Eller så låter man bli automaterna där och låter 25A huvudsäkring skydda kablarna (om dom är minst 6 mm2)
Ts har 70-80 m 6 mm2 till garaget.. Det skulle eventuellt kunna begränsa möjligheten att använda 25 a säkring Förövrigt verkar designen med elpannan placerad såpass långt ifrån huset lite udda.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
jag ska klargöra lite..

elpannan i garaget är komplement/reserv till värmepumpen där som självklart bara värmer garagets golvvärmeslingor.
huset har sin egen värmepump med elspets.

mätte ledarna som går till garaget och dom har en ytterdiameter på 5mm inkl. isoleringen, är det då 6mm2?

önskvärt vore ju att skippa "mellancentralen" så husets och garagets elcentraler går direkt mot huvudsäkringarna, men avståndet till garaget kanske hindrar detta?

I värsta fall kan jag nog nöja mig med säkra till 20A i "mellancentralen" då jag tror att det räcker, det är i princip bara strömspikarna som gör att 16A flyger, tex om jag aktiverar plasman samtidigt som kompressorn slår igång då löser dom ut, annars går det att köra samtidigt, så 16A räcker inte men 25 är nog i överkant.

Jag ska ringa hit en elektriker så får han titta, tänkte bara kolla lite så man inte tar hit en elektriker som ändå inget gör.

Nån som har mer input?
Får man koppla förbi mellancentralen och köra direkt mot 25A huvudsäkringarna?
Kabeln till garaget är som sagt 5G6 ca 70-80m grundt nedgrävd.

Har en kompis med begränsad behörighet som kan hjälpa mig men han påstår att jag måste ha den där "mellancentralen" för att få splitta matning till två undercentraler.

Han tyckte det kunde vara lämpligt att sätta 3st 20A till garaget och använda dom bef. 3st 16A till huset istället.
16A i kombination med inkoppling av effektvakten till värmepumpen skulle räcka med råge för husets förbrukning.

Hade. Hellre satt 20A till allt och effektvakten mot 25A huvudsäkringarna så elspetsen kopplas ur om jag tillfälligt drar igång storförbrukare i garaget men ja kanske tänker galet här?

Isf hade ja tänkt köpa ut nya Hager automatsäkringar på ahlsell så får han byta o samtidigt koppla in effektvakten.

Om du kan skippa mellancentalen kan man inte säga rakt av utan det ska man räkna på, men troligen. Jag skulle sätta 20 A både till garage och hus OM jag skulle säkra av. Dina tankar angående effektvakt är rätt , men det förutsätter att givarna till effektvakten sitter före "splitten" hus/garage.

Lägg parallellt åt båda håll och med bara 25 A mätarsäkringarna i botten, förutsatt att det är 6 mm2 ledningar både till huset och garaget. Mycket dåligt som du har det nu finns ingen anledning att göra så, i de flesta fall i anläggningar med max 25 A i leveranspunkten bör man sträva efter att lägga centralerna parallellt.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
tommib
Är det inte lite vanskligt att rekommendera att lägga direkt på huvudsäkringarna? TS bor i västerbotten enl forumet och sträckan till garaget är 60-70m. Om garaget ligger så långt bort från boningshuset så torde det vara hyfsat glest mellan husen och då också möjligen långt till transformatorn.

Men jag medger att jag inte har räknat på det själv (och att du brukar ha väldigt mycket bättre koll)...

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
precis som GK100 säger skulle jag helst vilja lägga centralerna paralellt men samtidigt kanske man nog inte kan räkna med att huset drar mindre än 5kw så med 20A säkringar i "mellancentralen" får man ju lite selektivitet och det borde räcka.
Ja glest mellan husen är det nog men transformatorstationen står 50m bort.

Det som diskuteras är inte selektiveteten i första hand. Det är utlösningsvillkoret och Spänningsfallet. En huvudledning skall alltid kopplas ifrån inom 5 S vid en kortslutning eller jordslutning. För att det skall ske, måste kortslutningsströmmen bli hundratals ampere. Är slinginpedansen för hög så kan denna tid överskridas.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Låt oss räkna lite grovt på det då:

Den 70 meter långa 6-kvadratarens resistans:
R1 = L * 2 * p / S = 70 * 2 * 0.0183 / 6 = 0.43 ohm

En 25 A diazed kräver en ström på 110 A för att lösa inom 5 sek.
Det ger en högsta total ledningsimpedans på 230 V / 110 A = 2.09 ohm.
Med kabelns impedans avdragen blir kravet på förimpedans 2.09 - 0.43 = 1.66 ohm,
säg drygt 1 ohm efter rejäla säkerhets-, värme- och spänningsfaktorer, detta alltså i mätarskåpet,
och vi vill ju ha lite marginal för gruppledningar också.

Så det är inte helt klockrent inom gränserna långt ute i de norrländska skogarna.
Man får då samtidigt kontrollera de 25 A som idag finns för elpatronen etc.

EDIT: Med 50 meter till trafon kan du vara lugn.

Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Och detta är nåt som en riktig elektriker kollar på plats?
Ska försöka få tag på nån här under veckan, ville bolla lite tankar med er först då jag tycker nuvarande lösning inte är nå vidare.

tommib
Ja, det är något som en riktig elektriker kollar på plats. Om transformatorn är 50 m bort så skulle jag göra som GK100 (och Bo.S) säger. Lägg det parallellt.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
tommib skrev:
Är det inte lite vanskligt att rekommendera att lägga direkt på huvudsäkringarna? TS bor i västerbotten enl forumet och sträckan till garaget är 60-70m. Om garaget ligger så långt bort från boningshuset så torde det vara hyfsat glest mellan husen och då också möjligen långt till transformatorn.

Men jag medger att jag inte har räknat på det själv (och att du brukar ha väldigt mycket bättre koll)...
Jo det är lite vanskligt men inte mer än jag kan göra det här så att åtminstone diskussionen som kan hjälpa TS framåt kommer igång. Nu har vi ju även fått lite mer fakta kring tex att en trafo okänt vilken storlek etc finns nära till det stärker mig då att i stort kunna gå i god för tidigare rekommendation. Förhoppningsvis finns JFB för båda centralerna så vi kan bortse från utlösningsvillkor för gruppledningarna och som Tobbe skriver sikta på 5 s för huvudledningarna.

Så om du TS inte får några andra indikationer av någon som kollar det på plats ser jag inget som hindrar dig att lägga parallellt tvärtom en vettig lösning som du gärna kan stå på dig kring om det inte finns verkliga skäl emot.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.