2 727 läst ·
15 svar
3k läst
15 svar
LED list med solceller.
Sida 1 av 2
Medlem
· STOCKHOLM
· 11 inlägg
Hej jag behöver lite hjälp, Jag har en LED list på 36 w 24 volt som jag ska klippa till 2,15m styck.Jag antar att när jag klippt listen som ursprungligen är 5 meter får jag hälften i W dvs 18w istället för 36w men med samma volt 24 och ett lägre mAh som på 5 meter blir 1,5A? Dessa halvor 2,15m ska jag ha på två olika platser , separata från varandra, och vill ha dom drivna på solceller. Jag vill inte att solcellen ska synas heller så jag vill köpa små celler och seriekoppla dom. Min fråga är vad för styrka behöver cellerna ha separat, va en av dom? Jag undrar även om man kan serie koppla solceller och plussa på Watt volt och mAp från varje eller måste dom parallell kopplas för att det ska ske? Jag behöver veta W V och mAh per solcell snälla. Jag vill driva dessa med en trafo 12/24v som omvandlar solcells energi direkt till LED listen. Väldigt tacksam för svar från någon kunnig. Mvh
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 885 inlägg
Jag har flyttat ämnet från belysning. Jag tror att denna fråga passar bättre i elforumet.
/moderator
/moderator
Moderator
· Stockholm
· 57 885 inlägg
Solcellsdelen vågar jag inte svara på.
Du skriver att du skall klippa listerna till 215m. Menar du verkligen 215 meter?
Jag förutsätter att du har koll på att det är just 24V listerna vill ha? Många LED armaturer vill ha konstant ström, ex. 750mA, sedan blir det den spänning som det blir.
Om det är en list på 36w som du skall klippa så kommer summan av de klippta listerna fortfarande att dra 36w, vilket ger 1,5A om de matas med 24V. Förutsätter då att de kopplas parallellt så att båda drivs med 24V.
Formeln är effekt (P) = spänning (U) x Ström (I), som lätt kan skrivas som I = P/U.
Som sagt vad som är en lämplig solcellskonfiguration för detta vet jag inte.
Du skriver att du skall klippa listerna till 215m. Menar du verkligen 215 meter?
Jag förutsätter att du har koll på att det är just 24V listerna vill ha? Många LED armaturer vill ha konstant ström, ex. 750mA, sedan blir det den spänning som det blir.
Om det är en list på 36w som du skall klippa så kommer summan av de klippta listerna fortfarande att dra 36w, vilket ger 1,5A om de matas med 24V. Förutsätter då att de kopplas parallellt så att båda drivs med 24V.
Formeln är effekt (P) = spänning (U) x Ström (I), som lätt kan skrivas som I = P/U.
Som sagt vad som är en lämplig solcellskonfiguration för detta vet jag inte.
1. Solceller fungerar ej med en transformator. En transformator kräver växelström, solceller levererar likström.
2. Seriekoppling ökar spänningen, med samma strömkapacitet.
3. Parallellkoppling ökar strömmen med samma spänningsnivå.
4. I mina öron låter det som du skulle behöva någon form av laddningsbart batteri för att detta ska fungera bra. Annars lyser bara diodlisterna när det är ljust. Vanligtvis vill man ju ha ljus när det är mörkt.
5. Har du en länk till dina grejor är det lättare att ge något vettigt svar.
2. Seriekoppling ökar spänningen, med samma strömkapacitet.
3. Parallellkoppling ökar strömmen med samma spänningsnivå.
4. I mina öron låter det som du skulle behöva någon form av laddningsbart batteri för att detta ska fungera bra. Annars lyser bara diodlisterna när det är ljust. Vanligtvis vill man ju ha ljus när det är mörkt.
5. Har du en länk till dina grejor är det lättare att ge något vettigt svar.
Medlem
· STOCKHOLM
· 11 inlägg
Rent spontat skulle jag säga överge solcellssystemet och kör på 230 V och en passande adapter.
Dessa lister drar rätt mycket ström (3,2 A) för en list om 2,15 m. 6,4 A för två lister via solceller, nja allt går men det låter mycket. Du har ej heller svara på om listerna ska lysa när det är mörkt eller enbart när solen skiner på eventuella solcellspaneler.
Dessa lister drar rätt mycket ström (3,2 A) för en list om 2,15 m. 6,4 A för två lister via solceller, nja allt går men det låter mycket. Du har ej heller svara på om listerna ska lysa när det är mörkt eller enbart när solen skiner på eventuella solcellspaneler.
Medlem
· STOCKHOLM
· 11 inlägg
Kan jag inte fixa de med solceller ändå på nått sätt? Piezoenergi då med små mobil vibrator motorer? Eller både och?
Som sagt allt går, du får hitta några solceller som kan ladda lämpligt batteri. En parameter är också hur länge listerna ska lysa när det är mörkt. Det avgör batteriets storlek och laddström från solceller.
Piezoenergi
Piezoenergi
Medlem
· STOCKHOLM
· 11 inlägg
Ok jag sätter mig och letar efter solceller som jag tror passar de du sagt , jag postar det jag hittar sen. Batteri, vad behöver jag tänka på med det?Det ska ju lysa från att solen går ner till ett vist klockslag typ 23:00 samma klockslag varje natt utom söndagar.
Medlem
· STOCKHOLM
· 11 inlägg
Kan jag skjuta ihop dom till en "energi bank" och använda flera mindre eller måste det vara ett batteri som står för hela ladden? Om det går med flera mindre vad ska dom vara på?
Medlem
· STOCKHOLM
· 11 inlägg
https://www.aliexpress.com/item/12V..._1&btsid=358daba5-a3b4-4de9-a068-c43c9049e2c8
Om den är bra så är det bara solcellen kvar.
Om den är bra så är det bara solcellen kvar.
Batteriet är på 2,5 Ah, dvs LED-listen kan lysa i 50 minuter.
Ska en list lysa i 7 timmar måste batteriet minst ha en kapacitet på 21 Ah.
Varför kan du inte använda 230 V och en transformator?
För övrigt är det på 12 V, listerna ska enl. spec ha 24 V.
Ska en list lysa i 7 timmar måste batteriet minst ha en kapacitet på 21 Ah.
Varför kan du inte använda 230 V och en transformator?
För övrigt är det på 12 V, listerna ska enl. spec ha 24 V.
Redigerat:
Medlem
· STOCKHOLM
· 11 inlägg
Ok leta vidare,, Går det att göra alls på batteri?