Jag vet att det finns sätt att fjärrstyra eluttagen och huruvida strömmen ska vara på eller av när man inte är i sin stuga.

Men om man vill fjärrstyra hela eltillförseln som kommer från elleverantören. Går det? Eller går det att koppla någon fast enhet till huvudsäkringen som man kan fjärrstyra så att man kan slå på elen fem mil därifrån när man t.ex vill se till att huset är uppvärmt redan när man kommer dit? Elradiatorerna är fast monterade och fast ansluta.

Jag har sett att det finns någon wifi eller gsmstyrning att montera i elskåpet för styrning av vissa säkringar. Googla! :)

Jag har fixat styrningen av värmen i sommarstugan med en Ontech 9030 (säljs ej längre) med kontantkort. Styr med app i mobilen. Har en separat elcentral med kontaktor som styrs med signal från fjärrstyrningen. Man kan även fråga status och får då reda på hur kallt det är i huset eftersom enheten har inbyggd tempsensor.

HandySmurf skrev:
Jag har fixat styrningen av värmen i sommarstugan med en Ontech 9030 (säljs ej längre) med kontantkort. Styr med app i mobilen. Har en separat elcentral med kontaktor som styrs med signal från fjärrstyrningen. Man kan även fråga status och får då reda på hur kallt det är i huset eftersom enheten har inbyggd tempsensor.
Kollade upp den. Själva funktionen verkar ju bra, men den är (var) ansluten till eluttag och jag behöver ha styrningen på all el så att alla radiatorer samt exempelvis även varmvattenberedare drar igång.

MrElliott skrev:
Jag har sett att det finns någon wifi eller gsmstyrning att montera i elskåpet för styrning av vissa säkringar. Googla! :)
Jag googlar alltid innan jag skriver här. Men hamnade i en djungel av varianter som kändes oöverskådlig.

"all el så att alla radiatorer samt exempelvis även varmvattenberedare drar igång" - Är det så bra att köra igång även VVB på en gång? Risken finns ju att det kanske "blir ont om ström" med VVB ( kanske 2 kW) + ett antal ( ? st) radiatorer på max effekt ( 1-1,5 kW/st) samtidigt, men du kanske har liten effekt i radiatorerna, perfekt lastfördelning eller högt säkrat inkommande.

Redigerat:
Vad du behöver är ett avsäkrat eluttag före centralen. Från detta uttag kan du mata den automatik du behöver för att kunna styra en kontaktor mellan huvudsäkringar och elcentralen. Automatiken är ju en färdig produkt som tidigare nämnts. Det finns lite olika varianter där som går via mobilnätet.

Enlinjeschema över elsystem med huvudsäkringar, fjärrstyrningsutrustning och kontaktor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett enkelt enlinjeschema skulle se ut så här.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.