Med kraftiga temperaturväxlingar och fuktig luft känns det instinktivt som en dålig idé att använda Wago 222 i en dosa på fasaden. Eller?

Torix eller ubåt kan ju inte misslyckas, men finns det andra icke-destruktiva toppklämmor som någon skulle rekommendera för "utomhusbruk"?

Wago med sina fjäderbelastade klämmor låter som det bästa valet i den (och andra) miljöer. Varför skulle de inte vara bra?

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
D
Dosan är väl IP-klassad av en anledning?

• Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Med kraftiga temperaturväxlingar känns det som bästa idén är WAGO.
Titta in i en gammal elcentral, där står det "Efterdra nollskruven"
Det finns utrustning där förebyggande underhåll innebär att efterdra alla skruvade förband.

Så WAGO är inget dumt val då den följer med i alla rörelser.

Protte

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Min tanke var väl mest om det även långsiktigt är bäst med fjäderbelastat i den miljön. Med nämnda förutsättningar kanske fjädrarna ger sig efter ett par år. Bra poäng protte om efterdragning av skruvar, det tänker man ju inte alltid på.

Sen vet jag inte vad det spelar för roll att dosan är spolsäker. Det lär ju kondensera i den ändå.

Varför skulle fjädern ge sig efter några år?
Det finns bilar som stått på sina fjädrar i 25 år

Protte

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Du menar på sina tusen gånger kraftigare fjädrar?

Med sina tusen gånger högre vikt!
Fjäderkraft efter behov.

WAGO har varit med så länge att de har pejl på läget.

Protte

Ja det är ju sant. Kärnfrågan i inlägget är ändå om 222:ans fjädrar är tillverkade och godkända för utomhusmiljö. Att en bils fjädrar är det vet vi. Inga definitiva svar än så länge.

Motfråga: Är Torix eller U-båtar tillverkade och godkända för utomhusmiljö? ;)

• Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Hade det funnits några miljöbegränsningar för användandet av Wago-klämmor hade det säkert klart och tydligt framgått i specifikationerna.

Fjädern är i rostfritt stål.

Protte

OT: Jag skarvade begränsningsslingan till gräsklipparen temporärt med 222, liggande lös i gräset.
Hade det så i nästan ett år och klämman såg i princip ny ut fortfarande

OK, jag får vara nöjd med att ni verkar använda 222:an i utsatt miljö, inte har reflekterat över det, och inte har haft några problem. Och att fjädern är av rostfritt stål. Då kan man lägga den teoretiska byggångesten åt sidan ett slag och bearbeta nästa...

@13th Marine: Min uppfattning är att folk har använd dessa skarvar i utedosor genom alla tider och jag har aldrig hört om problem som uppstått pga det. Baserat på empirisk kunskap är det därför ett godkänt val.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.