P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 431 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 431 inlägg
Vi har lite problem med spishällen att den inte riktigt orkar med att ha fler plattor på högre nivåer innan den börjar 'svaja' och i värsta fall helt gå i strek så man får göra 'reset' med säkringen.
Jag la mig under hällen och lyckades tyda att den är Y-inkopplad. I dosan så är det 5st 2.5mm2 kablar. Avsäkrad med en 3fas automatsäkring C16
Så nu lekmansfrågan. Skulle det ge mer effekt att koppla den som D?
Jag såg när jag låg där under att det går visst att koppla den nästa hur som helst mha kopplingsbyglar.
Är det värt att ta hit "farbror Ström" för att koppla om den?
Eller är det helt enkelt så att det är elektroniken i hällen som inte mäktar med?
Finns det något annat man kan göra?
Jag la mig under hällen och lyckades tyda att den är Y-inkopplad. I dosan så är det 5st 2.5mm2 kablar. Avsäkrad med en 3fas automatsäkring C16
Så nu lekmansfrågan. Skulle det ge mer effekt att koppla den som D?
Jag såg när jag låg där under att det går visst att koppla den nästa hur som helst mha kopplingsbyglar.
Är det värt att ta hit "farbror Ström" för att koppla om den?
Eller är det helt enkelt så att det är elektroniken i hällen som inte mäktar med?
Finns det något annat man kan göra?
D-koppling av spishällar är nog inte speciellt vanligt, brukar vara 230v elementspänning iallafall på moderna induktionshällar. Jag skulle börja med att säkerhetställa att det finns tillräkligt med ventelation för spisens elektronik.
En bild på kopplingsplint och schema skulle vara bra!
En bild på kopplingsplint och schema skulle vara bra!
Redigerat:
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 431 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 431 inlägg
Den är 80cm bred induktionshäll. Ingen ugn. Den har lätt 15cm öppet neråt. Undertill så är det en stor låda med kastrullerna.
Och ja det är en trefas.
Det går att ändra mellan lite olika kopplings möjligheter.. Ska se om jag kan dyka in under bänken igen.
Och ja det är en trefas.
Det går att ändra mellan lite olika kopplings möjligheter.. Ska se om jag kan dyka in under bänken igen.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 431 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 431 inlägg
Överhättning tror jag inte riktigt på heller då det är ju i början när man sätter igång att laga mat och sätter på alla plattor på höga nivåer då den strejkar. Dvs inte efter en lång stund av användande.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 431 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 431 inlägg
Varför? I D koppling så ligger det väl 400V över elementen medans 240V vid Y..Tiger79 skrev:
Har en liten minnescell som säger att man med stroooora elmotorer startar de med Y koppling för att sen byta till D för att minska startströmmar. Men cellen kan ha fel information.
Kan du lägga upp en bild på inkopplingsalternativen? Spisen skall ha rätt spänning vilket vanligen är 230V. Då kan den D-kopplas om den skall användas till trefas 230V utan nolla som förekommer i Norge. Eller så kan den Y-kopplas om den skall användas till trefas 400V med nolla som vi har i Sverige. Felet du beskriver låter inte som en felaktig inkoppling. Mer som ett fel på spisen.
V
VillaAnna
Medlem
· Västra Götaland
· 389 inlägg
VillaAnna
Medlem
- Västra Götaland
- 389 inlägg
Helt rätt av Avemo.
D kopplingen används när hällen installeras i Norge.
Kopplar du in den som D, bränner du nog elementen.
I Norge har dom 230v mellan faserna (när dom bygger nytt så är det ofta 400v nu för tiden)
I Sverige har vi 400v mellan faserna!
D kopplingen används när hällen installeras i Norge.
Kopplar du in den som D, bränner du nog elementen.
I Norge har dom 230v mellan faserna (när dom bygger nytt så är det ofta 400v nu för tiden)
I Sverige har vi 400v mellan faserna!
Induktionshällar är i princip uteslutande 230V, jag har i alla fall aldrig stött på någon som är kopplad för 400V. Ur ett internationellt perspektiv är det egentligen Sverige som är udda med trefasmatning i bostäder (men ack vad det är praktiskt).
Tänk inte ens tanken på att laborera med hällens anslutning, det kommer inte bli bättre. Trefas Y-koppling är det som det ska vara. Hällen kan egentligen ses som tre (vanligen två) helt separata 230V-apparater. Det blir en Y-koppling när den realiseras fullt ut men du kan inte koppla om till D.
Stora motorer startades tidigare (och kanske fortfarande i vissa fall) med YD-start. Då var motorerna lindade för 400/690V, dvs en helt annan lindning. Motordrift är överhuvudtaget inte jämförbart med en induktionshäll (i detta avseende).
Tänk inte ens tanken på att laborera med hällens anslutning, det kommer inte bli bättre. Trefas Y-koppling är det som det ska vara. Hällen kan egentligen ses som tre (vanligen två) helt separata 230V-apparater. Det blir en Y-koppling när den realiseras fullt ut men du kan inte koppla om till D.
Stora motorer startades tidigare (och kanske fortfarande i vissa fall) med YD-start. Då var motorerna lindade för 400/690V, dvs en helt annan lindning. Motordrift är överhuvudtaget inte jämförbart med en induktionshäll (i detta avseende).
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 431 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 431 inlägg
Hällen är en Cylina IHI486 och efter ha dykt in under igen så är det som ni säger. Det går att koppla in som D men med 230 mellan faserna, för Norge gissar jag.. Jag bara såg 1N~, 2N~, 3~, 3N~ och hade hoppats att kunna få lite mer effekt.
Och hade inte tänkt laborera själv. Tycker det är bättre att andra "forskar" i vad som händer.....
Tror nog inte det är något fel utan bara för lite effekt att inte kunna använda max på flera plattor. Sen är hällen 7år så det går nog inte att begära något tillbaka. "Felet" uppkommer lite då och då. Kan vara så att spänningen, här sist på kabeln/landet, varierar lite förmycket. Jag vet att en fas då och då droppar en hel del.
Och hade inte tänkt laborera själv. Tycker det är bättre att andra "forskar" i vad som händer.....
Tror nog inte det är något fel utan bara för lite effekt att inte kunna använda max på flera plattor. Sen är hällen 7år så det går nog inte att begära något tillbaka. "Felet" uppkommer lite då och då. Kan vara så att spänningen, här sist på kabeln/landet, varierar lite förmycket. Jag vet att en fas då och då droppar en hel del.