6 284 läst ·
25 svar
6k läst
25 svar
Mest effekt till spis.. D eller Y kopplad?
3N är väl normala kopplingen...TheStills skrev:Hällen är en Cylina IHI486 och efter ha dykt in under igen så är det som ni säger. Det går att koppla in som D men med 230 mellan faserna, för Norge gissar jag.. Jag bara såg 1N~, 2N~, 3~, 3N~ och hade hoppats att kunna få lite mer effekt.
Och hade inte tänkt laborera själv. Tycker det är bättre att andra "forskar" i vad som händer.....
Tror nog inte det är något fel utan bara för lite effekt att inte kunna använda max på flera plattor. Sen är hällen 7år så det går nog inte att begära något tillbaka. "Felet" uppkommer lite då och då. Kan vara så att spänningen, här sist på kabeln/landet, varierar lite förmycket. Jag vet att en fas då och då droppar en hel del.
Först och främst kan du med 100% säkerhet utgå ifrån att din häll inte på något vis är omkopplingsbar mellan olika driftspänningar som 230V eller 400V det är ingen häll eller spis. De har internt antingen 230V eller 400V elementspänning. De senare kan förutom detta behöva 230V för någon styrelektronik t.ex.
Det andra är att du inte får mer tillgänglig effekt från dina säkringar oavsett om lasten är D eller Y-kopplad. Max tillgänglig effekt är densamma, detta kommer inte heller hällar ifrån.
Kontentan är att du ska koppla in som inkopplingsanvisningen anger.
(Vilket vi vet inte alltid är helt lätt då elsystemet ser olika ut på olika ställen och i olika länder, och hällen är konstruerad för att klara så många varianter som möjligt.)
Jag tror också att du ska kolla så att hällen inte lider av överhettning samt vad du har för knas på din elmatning. Det sista kan faktiskt vara en indikation på något allvarligare fel som är bra att hitta så snabbt som möjligt.
Har du mätinstrument och erfarenhet av att använda sådant?
Det andra är att du inte får mer tillgänglig effekt från dina säkringar oavsett om lasten är D eller Y-kopplad. Max tillgänglig effekt är densamma, detta kommer inte heller hällar ifrån.
Kontentan är att du ska koppla in som inkopplingsanvisningen anger.
(Vilket vi vet inte alltid är helt lätt då elsystemet ser olika ut på olika ställen och i olika länder, och hällen är konstruerad för att klara så många varianter som möjligt.)
Jag tror också att du ska kolla så att hällen inte lider av överhettning samt vad du har för knas på din elmatning. Det sista kan faktiskt vara en indikation på något allvarligare fel som är bra att hitta så snabbt som möjligt.
Har du mätinstrument och erfarenhet av att använda sådant?
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Men det är väl så att en del hällar, framförallt om de sålts som enfashällar. Har intern effektvakt som stryper effekten om man tar ut för mycket.
Om denna häll ursprunligen sålts och varit avsedd för enfasinkoppling men kopplats om för trefas drift, då kanske det finns en effektbegränsare.
jag har inte själv sett en sdådan häll, men tycker mig ha föärstått att på vissa hällar går det att konfigurera effektvakten via ngn. sorts servicefunktion.
Det skulel ju kunna stämma med att detta sker framförallt när man börjar laga mat, då går alla påslagna element på max, senare när saker blivit varma så regleras effekten ned lite av den anledningen.
Om denna häll ursprunligen sålts och varit avsedd för enfasinkoppling men kopplats om för trefas drift, då kanske det finns en effektbegränsare.
jag har inte själv sett en sdådan häll, men tycker mig ha föärstått att på vissa hällar går det att konfigurera effektvakten via ngn. sorts servicefunktion.
Det skulel ju kunna stämma med att detta sker framförallt när man börjar laga mat, då går alla påslagna element på max, senare när saker blivit varma så regleras effekten ned lite av den anledningen.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 431 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 431 inlägg
Så här står det i manualen. Min är den utan kabel
Jag tänker inte koppla in något alls själv. Jo jag har och kan hantera en multimeter.. Vilken av Flukarna ska jag använda?
Skulle bara vilja kontrollera att det inte är så att något har hoppat loss. Ska nog mäta i kontakten och se om jag har rätt spänningar... Läste i manualen att det finns faktiskt två effektbegränsare, en för vardera två "plattor". Hade dock varit intressant och veta om det finns någon servicemenystyrd inställning...
Vet inte vad den såldes som. Jag köpte den på någon "köplada" och så kopplade MrStröm in den på något sätt. Jag tänkte inte så mycket på det då.
Såg dock en sak i manualen att kabeln som skulle användas skulle vara en värmetålig H05 RR-F vad det nu står för men det som sitter mellan väggen och hällen är en vanlig vit "hårdmantlad" kabel (kan den heta EKLK?)
Borde det inte vara en svart gummikabel?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tänker inte koppla in något alls själv. Jo jag har och kan hantera en multimeter.. Vilken av Flukarna ska jag använda?
Skulle bara vilja kontrollera att det inte är så att något har hoppat loss. Ska nog mäta i kontakten och se om jag har rätt spänningar... Läste i manualen att det finns faktiskt två effektbegränsare, en för vardera två "plattor". Hade dock varit intressant och veta om det finns någon servicemenystyrd inställning...
Vet inte vad den såldes som. Jag köpte den på någon "köplada" och så kopplade MrStröm in den på något sätt. Jag tänkte inte så mycket på det då.
Såg dock en sak i manualen att kabeln som skulle användas skulle vara en värmetålig H05 RR-F vad det nu står för men det som sitter mellan väggen och hällen är en vanlig vit "hårdmantlad" kabel (kan den heta EKLK?)
Borde det inte vara en svart gummikabel?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Felet är alltså att den ibland stänger av sig när flera plattor slås på samtidigt? Det finns en del som går att säga om matning, säkringar och kabel som den är ansluten med, men ingenting av detta lär ge felet du beskriver.
Är säkringarna för små eller få så får du problem med att säkringarna löser. Inte att spisen stänger av sig.
Är det fel kabel kan det innebära att den blir otillåtet varm. Men inte heller då kommer spisen att stänga av sig om det inte är kopplat med telefontråd eller liknande.
Om du misstänker att matningen är svag kan du mäta spänningen i spisens kopplingsdosa med och utan belastning. Titta över alla anslutningar för att se om det kanske glappar någonstans. Felet kanske kan bero på glappande anslutningar och i så fall är det allvarligt. Jag tror ändå mer på att det är ett fel inne i spisen.
Är säkringarna för små eller få så får du problem med att säkringarna löser. Inte att spisen stänger av sig.
Är det fel kabel kan det innebära att den blir otillåtet varm. Men inte heller då kommer spisen att stänga av sig om det inte är kopplat med telefontråd eller liknande.
Om du misstänker att matningen är svag kan du mäta spänningen i spisens kopplingsdosa med och utan belastning. Titta över alla anslutningar för att se om det kanske glappar någonstans. Felet kanske kan bero på glappande anslutningar och i så fall är det allvarligt. Jag tror ändå mer på att det är ett fel inne i spisen.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Om anslutningskabeln är en EKK eller liknande, så är det väl inte jättelyckat, men det ger inte de här symptomen. Faran med en sådan kabel till en apparat som är (lite) lös, är att enkardelstrådarna kan gå av om man ofta flyttar på apparaten. En spishäll är ju per definition lös, men inget man flyttar på mer än någon/några ggr per år normalt sett.
Å andra sidan så är kombinationen hög ström och ev. trådbrott olyckligt, det kan ge brand, så du borde kanske se till att få en annan inkoppling.
Å andra sidan så är kombinationen hög ström och ev. trådbrott olyckligt, det kan ge brand, så du borde kanske se till att få en annan inkoppling.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 431 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 431 inlägg
Nej felet är att hällarna stänger av.. Jag gissar att det är nog detta med effektbegränsningen. Men mycket irriterande.
Säkringarna är 16A och dom löser aldrig ut.
Nästa gång det händer så ska jag känna undertill och se om det är extra varmt och se om det är något runt detta.
Och nej jag vet att kabeln nog inte är felet. Bara en konstatering när man börjar gräva i det hela. Dvs MrStröm har inte orkat se till att ha rätt kabel utan tagit det han har haft med sig.... Ingen som vet vad detta H50RR-F betyder?
Flytta en häll några gånger per år? Nja den är fastsatt med silikon i bänkskivan. Det är allså inte en sån där gammal 60cm spis som står lös mellan två bänkskåp.
Säkringarna är 16A och dom löser aldrig ut.
Nästa gång det händer så ska jag känna undertill och se om det är extra varmt och se om det är något runt detta.
Och nej jag vet att kabeln nog inte är felet. Bara en konstatering när man börjar gräva i det hela. Dvs MrStröm har inte orkat se till att ha rätt kabel utan tagit det han har haft med sig.... Ingen som vet vad detta H50RR-F betyder?
Flytta en häll några gånger per år? Nja den är fastsatt med silikon i bänkskivan. Det är allså inte en sån där gammal 60cm spis som står lös mellan två bänkskåp.
Kanske är det effektbegränsningen det är fel på, men det är fortfarande ett fel. Den skall för det första vara konsekvent. För det andra skall den inte stänga av hällen så att den måste göras spänningslös för att återstarta. Den skall reglera ner så att plattorna inte ger full effekt. Skruvar du sedan ner en platta så skall övriga öka igen. Eftersom maxeffekten på de flesta hällar är mindre än vad man kan ta ut från två faser 16A bör det också finnas en möjlighet att helt stänga av den. Har du hittat dokumentation till hällen.
H05RR-F är en anslutningskabel. (Svart gummikabel). För en häll som sitter fastskruvad i bänkskivan skulle inte jag skämmas över att ha en EKLK för anslutning. Men vist är det mer rätt med en anslutningskabel än en installationskabel.
https://www.elproman.se/Welcome/Default.aspx?scenarioID=360&pid=144
H05RR-F är en anslutningskabel. (Svart gummikabel). För en häll som sitter fastskruvad i bänkskivan skulle inte jag skämmas över att ha en EKLK för anslutning. Men vist är det mer rätt med en anslutningskabel än en installationskabel.
https://www.elproman.se/Welcome/Default.aspx?scenarioID=360&pid=144
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden