Byggahus.se

Utmaning till telekunnig: Koppla in gammal porttelefon

1. P
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Jag har köpt två jättefina äldre/antika LM Ericsson interntelefoner/porttelefoner (DEP 4001 och DEP 4023). Min förhoppning är att kunna byta vår befintliga porttelefonlur i vår lägenhet mot en av dessa telefoner. Den befintliga porttelefonen är ifrån 70-talet. Ifall jag får det att fungera så tänkte jag ge en av lurarna till min granne.

Vet någon hur respektive av dessa två porttelefoner ska kopplas för att fungera? Den som kan vägleda i detta är en stor hjälte!

Till lägenheten kommer 5 sladdar (idag kopplade till en BPT FD/50);
    - En för mikrofon,
    - en för högtalare
    - en “Nollan”
    - en dörröppnare
    - en till ringsignal

Porttelefonen matas med 12 V.

De telefoner som jag har köpt har följande konstruktion:

DEP 4023

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DEP 4023.jpg

DEP 4023 koplingsschema.jpg

DEP 4001

DEP 4001.jpg

Kopplingsschema för denna telefon finns här: http://www.stsf.org/arkiv/ER/ER_1951_Hemtelefon.pdf

Det tycks vara viss skillnad mellan de två telefonerna där 4001 är äldre. Jag är inte säker på att de kopplas in på samma sätt.

Stort tack på förhand till den som har kunskap och möjlighet att hjälpa.

2. tommib
    Husägare · Nivå 23
    Svårt att veta om din nuvarande anläggning är kompatibel med de du har köpt med avseende på drivspänning och elementimpedans men det är väl alltid värt ett försök.

Enligt diagrammet så är kopplingen följande

10 - gemensam pol för mikrofon och högtalare, torde vara nolla.
    9 - Högtalare
    8 - Mikrofon

Sen blir det lite lurigare. Summern, troligen Bz i principskissen, verkar vara kopplad mellan 6/4 (som är kortslutna) och 2. EB, som kanske är "Entry Button" är kopplad mellan 2 och 4. Där blir jag lite osäker men en möjlig koppling är nolla in på 1 som ser ut att ligga till när luren hänger på sin krok och summertråden in på 6. Därifrån får jag dock inte till kopplingen för EB som inte ser ut att göra något.

Nollan in på 1 ger också att när luren lyfts av så sluts 1-10 och ger luren nolla. Vidare ser det ut som att 5 kortsluts till 8 så där ska mikrofonsladden från väggen in. Summertråden ska då in på 4/6 eftersom 2 kortsluts till 1 (nolla) när luren hänger "on hook". Tyvärr får jag då inte ihop hur EB ska in eftersom 2 blir bortkopplad när luren hänger "off-hook".

Så, från väggen blir det alltså

Nolla in på 1
    Summer in på 4/6
    Mikrofon in på 5
    Högtalare in på 7/9

Inknapp ?

3. D
    Medlem Nivå 6
    Kanske lite tråkigt men funderar vet styrelsen om detta?
    Tänker så du inte får skit efteråt även om i bland lättare be om ursäkt än om lov.

Kan ju också vara så det endast är själv porttelefonen i lägenheten du behöver pilla på så inte behövs något annat. Tro i min förening jag äger porttelefonen men var som sagt en tanke.

4. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
  5. tommib
    Husägare · Nivå 23
    De där telefonerna du köpt verkar vara för 4,5 - 6 V. Det kan nog fungera ändå men risken är att du bränner högtalaren i den.

Tack vare den länkade PDFen gick det att fatta vad 3 var till för också, det är helt enkelt en anropsknapp som aktiveras när du trycker ner luren ytterligare från "on-hook" läget. Jag är fortfarande inte helt med i hur man ska kunna få summern att aktiveras i andra änden, den kopplingen måste se annorlunda ut. I porttelefonapplikationen används ju inte anropsfunktionen iofs så den kan lämnas utanför det hela. Möjligen skulle man kunna använda det som EB, men då måste man brygga från 3 till 4.

För att sammanfatta:

1 Måste vara gemensam nolla då den är den kortsluts till 10 när man tar upp luren.
    Då aktiveras också kopplingen 5 -> 8 som ansluter mikrofonen i luren. Den är då kopplad mellan 5 och 10. Således ska "mikrofon" från väggen in där. 7 och 9 är bryggade i anslutningsplinten, antagligen för att man inte ska lägga dubbelt under skruvarna. Inkommande "högtalare" från väggen ska in där då R blir kopplad mellan 1 (via 10) och 7 (via 9). Anslutning 4 eller 6 (internt bryggade) måste vara för "ringsignalen" från väggen då Summern i enheten är kopplad mellan 1 och 4/6 (och 1 är nollan).

Detta lämnar dörröppnarknappen. Den beror på hur den aktiveras, men troligen är det via kortslutning till "nolla"/minuspol. Då kopplas den in på 3.

Ahh..... nu när jag tittar närmare undrar jag om inte EB är "External Bell" snarare än entry button. Det förklarar hela kopplingen. Silly me.

Slutgiltig koppling blir då

"nolla" på 1
    högtalare på 7
    mikrofon på 5
    summer på 4
    dörrknapp på 3

Tänk dock på att telefonen som sagt är anpassad för 4,5 - 6 V och att talspolen och högtalaren kanske inte tycker om 12V. Kolla också med föreningen om det är ok att du kopplar in dem.... blir trist att betala en porttelefonanlägging om något går åt skogen.

Kul pyssel det där, synd att jag borde gjort annat ikväll....

6. P
    Medlem Nivå 1
    Vilket fantastiskt svar - tusen tack för ert evenemang!! Uppskattas verkligen!!!

Innan jag testar: Finns det någon transformator eller liknande för 12V -> 6V?

Jag ska meddela sedan hur det går!

7. P
    Medlem Nivå 1
    Vilket fantastiskt svar - tusen tack för ert engagemang... :)

8. tommib
    Husägare · Nivå 23
    Jag tror inte du kan använda en vanlig transformator så, den skulle behöva sitta mer centralt i kopplingen. Däremot borde du kunna lägga en resistor i serie med varje element för att ta ner strömmen. Eftersom du har dubbel spänning får du dubbla resistensen också så blir strömmen samma. Praktiskt nog så har de skrivit ut resistensen för elementen i kopplingsschemat (40-43 ohm) så närmaste du kommer är 47 ohm t.ex här från Elfa. Eftersom telefonen enligt manualen fungerar med 4,5 - 6 V så borde det inte göra något att resistensen är lite högre. I den pdf du länkar anges också 40 ohm / 3 V för summern så man har räknat med ett visst spänningsfall. Troligen är grejerna ganska robusta men det är ju trist om de går sönder.

Jag tar inget ansvar för om det går åt skogen med kopplandet, men jag vill gärna se bilder på resultatet :) Om jag har tänkt helt fel (vilket har hänt mer än en gång) får någon av de kunnigare gärna säga till....

En helt annan variant är att byta ut mikrofon och högtalare i luren till dem som sitter i den nuvarande porttelefonen, men det är lite onödigt destruktivt. Dessutom lämnar det summern...

Redigerat 3 nov 2016 22:44