El
Peligroso: [citat] Kul! Står 1961 på min så det verkar ju stämma väl överens :)
Conqvist: Ah, ok. Jag googlade en bra stund utan att hitta nåt så tack Elmont!
martin43: Invertern måste som sagt klara startströmmen. Separat kabel är det som gäller i så fall. Skulle starkt rekommendera en "riktig" inverter istället för en sån kina-variant, då man inte riktigt vet hur pålitlig den är ffa med startströmmen. Detta driver upp kostanden för en sådan lösning rätt rejält. Samtidigt arbetar kylskåpen inte kontinuerligt och ett elverk, var ska du ha det?
CandyManX: [citat] Synvilla...... :). Maskinen är 68 djup, kunde inte flytta ut skivan mer.... I framtiden ska det fixas till...
tommib: Vad jag var ute efter var att det inte fanns någon formell anledning för TS att flytta sina uttag om de fortfarande fyller sitt syfte. Om de kan sitta bättre någon annanstans kan man naturligtvis flytta dem men får då väga besväret med det mot nyttan av att flytta dem.
Müssli: Ja, det är ok att dra VP-rör utanpåliggande med FK i. Om det inte är utomhus, då vet jag inte hur det ligger till. (Jag hade aldrig gjort det.)
JohanLun: Sjysst, då kör jag på det. Det verkar som man vill att alla maskiner, typ disk, kyl/frys etc ska ha uttaget i skåpet bredvid, och så är fallet, men just fläkten känns det overkill, då den inte går att "dra ut" som tex en diskmaskin... Väldigt många fläktinstallationer jag sett är det bara ett hyllplan och slangen och fläkten får trängas med teburkar och koppar eller vad man nu
Lips74: Jo useless jag fick med stickpropp, men så kåt man va så missade jag den. Hittade proppen när jag skulle slänga kartongen.
Thomas_Blekinge: Om du monterar exxact och så en ny gipsskiva med ett hål som passar exakt runt exxacten så är det ju slätt. Men snyggt blir det knappast.
bjornhallberg: Japp, det var som ni sa förstås. "Kortsluter" man man handsken så startar maskinen i och med att spolen drar och motorskyddet är fortfarande med i kretsen. Och ja, det är 400V i CEE-handsken. Kommer bygga någon slags fjärrkontroll så jag kan starta maskinen men samtidigt spara några steg i vart fall. Jag fick synpunkter på att varje maskin borde ha sin egen kontaktor (och varför inte
Snailman: Elskåpet sitter i garaget som är fristående, därifrån går det ett gult rör i marken, kanske 10 meter, det kommer upp i ytterväggens syll. Tyvärr sitter centralen på en innervägg 2 meter därifrån, så gula röret ska först upp på vinden, och däruppe bort till ovanför centralen, och där ner till centralen. Elektrikern var med när centralens placering bestämdes, och han pekade ut
Fredda112: Jag har ingen anning faktist, Vad händer om man häller vatten i en brödrost? En led lampa är 230v eller? För jag har 6 st över, och de är exakt 6 hål i taket i badrummet, men de bättre att köpa spottar som är för badrum? Måste man ha det i alla hål i mitt avlånga badrum eller bara de två hålen ovanför mitt badkar?
yakumo: Hej igen. Det gick jättebra att borra med dosfräs då mina väggar tydligen är av siporex och är väldigt mjukt. I detta hål limmade jag en apparatdosa. Jag drog sen utanpåliggande kabel från ett infällt uttag till det nya. Båda uttagen hade plats i sin ram för att kunna skära ut jack för kabeln. Den dagen som jag tapetserar om i rummet kanske jag fäller in kabeln i vp-rör. Tack
tommib: [citat] Vilken av ljusarmaturer, elkopplare och uttag med tillhörande kablar anser du att passkontakten är? Elkopplare? De andra två kvalar den definitivt inte in som...
elmont: Att testpennan inte lyser behöver inte betyda ett dugg, dom är ytterst opålitliga och vill man vara säker ska man använda en riktig spänningsprovare.
tommib: Du behöver en flottörbrytare. Ja, den kopplas i så fall som strömbrytare (=i serie) till fontänpumpens matning. Om du ska koppla detta utomhus, se till att använda bra grejer, annars får du in fukt i kopplingen. Bäst är dosa med gjutharts (om du ska gräva ner kopplingen), annars duger en U-56 monterad ovan mark tillsammans med uttaget. Alla dränkpumpar har inbyggd flottör men jag
tommib: EKRK har väl ingen biledare längre, just för att funktionen för densamma var väldigt oklar. Hur en eventuell biledare kopplas har varit föremål för ett otal diskussioner här och på andra ställen. Utan att veta säkert skulle jag säga att bruket av EK/FK i den fasta installationen har att göra med kopplingspunkterna. dessa går att göra bättre med en- och flerkardeliga ledare än
Statteman: Bosch har nu varit och lagat diskmaskinen utan kostnad (bra jobbat Bosch) och den är inkopplad i sitt riktiga uttag. Nu är det ingen spänning mellan maskin och diskbänk så berodde antagligen på det ojordade uttaget....
Kunskapssökaren: Hempularen: Ok, jag får kontrollera huvudsäkringarna närmare.
el_richard: https://www.zwavesverige.se/manualer/allt-du-behover-veta-om-fibaro-dimmer-2-gen-5 Går det att koppla denna till en vanlig dimmbar Led-konverter? LED-konverterna ska fungera med bakkantsstyrning. Ska dimmra 24V och 60watt.
daniel_se: [citat] Jag sätter den på insidan brevid altandörren och ser om den funkar så, annars får en elektriker installera den enligt konstens regler på utsidan. Vem vet, den kanske funkar lika bra på insidan, bara att ingen testat :-)
elmont: Normalt använder man snabbkopplingarna för det blir bättre/säkrare anslutning sedan brukar man inte ansluta mer än två trådar för använder man alla 4 möjligheterna blir det nästan omöjligt att montera uttaget. Är det många trådar som ska kopplas vidare kopplar man ihop dom "bakom" uttaget med tex en Wago och ansluter uttaget med bara 1 tråd (eller rättare 1 fas 1 nolla och 1
prototypen: Det där måste vara servissäkringar och i andra trådar på forumet så vill elleverantörerna ha bort dessa då det är lätt att stjäla ström där. Hör med elbolaget om de själva vill flytta bort säkringarna. Jag har en känsla att den lådan inte behövs. Protte