Snailman
Ur väggen i badrummet kommer ett 16mm rör nån dm långt.

Handdukstorken har i ett hörn ett hål in till en plåtlåda i två delar som är hopskruvade till en låda, inne i lådan är en sladdstump med tre ledare som är skalade typ 7mm. Det finns ingen plint eller sockerbit i plåtlåda, hålet i lådan har de skickat med en gummigenomföring som passar i hålet.

Slangen i väggen går till en kopplingarna på badrummet som utsida.

Nu undrar jag vad man har för ledare i slangen, och hur dessa kopplas ihop i plåtlådan?

https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/handdukstork-pax-paulina-450x700mm-40w-rostfritt-stål

Länken leder till en monteringsinstruktion.

Det är nån föregångare till denna jag har, numera tycks de skicka med nån sorts plint, men den jag köpt har ingen.

Ska slangen i väggen kapas ett par mm utanför kaklet, eller hur brukar man göra?

Enligt anvisningen ser det ut som om torken ("lådan") kan placeras över röret och att anslutningen kan ske i den lilla lådan med toppklämmor när torken är fast monterad. Se till att skyddsjorden blir ansluten och att även den lilla anslutningslådan blir skyddsjordad.

Alternativt används en kort anslutningskabel från torken till en utanpåliggande anslutningsdosa som sitter över rörutloppet från väggen.

I båda fallen blir det vanlig FK i röret, det finns inga alternativ där.

Snailman
Kollade på efterföljaren till den här torken, där verkar man ha sidan mot väggen helt öppen, och i lådan sitter en sockerbit för tre ledare från varje håll.

Jag har köpt in wago 222 klämmor sen tidigare, så elektrikern får väl ta sådana eller nåt annat om han hellre vill det.

Ska också kolla monteringsanvisningen som följde med, vad som står där, så att inga andra delar fattas.

Är det en begagnad tork, det låter på din beskrivning som att något saknas.

Snailman
H hempularen skrev:
Är det en begagnad tork, det låter på din beskrivning som att något saknas.
Nej, inte begagnad, men plasten runt kartongen var trasig i ett hörn, och kartongen var urstansad så torken skulle synas genom plasten, påsen med smådelar som låg i, var snittad upptäckte jag igår.

Det var sista exet jag köpte, annars hade jag tagit en hel kartong. Jag lär bli försiktigare i framtiden.

Det var ett par år sedan den köptes, men fattas det nåt vesäntligt får jag väl testa att ringa tillverkaren.

Snailman
Alla delar verkar vara med, även sockerbiten och dess extra plasthölje, det första man blir blind på är ögonen:rolleyes:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.