Hej
Finns det något sätt att fästa kabel utomhus utan klammer?
På kortsidan på mitt uteförråd så blir det snyggare om man kan dra kablen uppe vid nocken och där kommer man inte åt med klammer. Dessutom är det risk att man spikar genom takpappen.
Finns det något sätt att fästa kabel utomhus utan klammer?
På kortsidan på mitt uteförråd så blir det snyggare om man kan dra kablen uppe vid nocken och där kommer man inte åt med klammer. Dessutom är det risk att man spikar genom takpappen.
Hm, men hur skall jag sätta fast buntbanden? Om jag inte kommer åt att spika klammern, så vet jag inte hur jag skall fästa buntbanden.
Det jag var lite inne på var att limma fast kablen med limpistol, men jag är tveksam om det limmet tål den svenska vintern.
Det jag var lite inne på var att limma fast kablen med limpistol, men jag är tveksam om det limmet tål den svenska vintern.
Produkter som diskuteras: "limpistol"
Limpistoler
Limpistoler använder smältlim i stavar som värms upp inuti pistolen och appliceras sedan smidigt genom ett tryck på avtryckaren. Idealiska för hantverk, reparationer, dekorationer och till och med lätta byggapplikationer, de är oumbärliga
Läs mer
Kanske en kabelkanal och dubbelhäftande tejp. Jag har använt en tejp som heter "No more nails" från Pattex. Den har en väldigt hög häftförmåga på de flesta material. Man behöver definitivt inte använda en lång tejpbit längs hela kabelkanalen, utan kortare utspridda bitar räcker.
Edit:
Som vanligt finns det man behöver hos Kjell & Co:
https://www.kjell.com/se/sortiment/...o-more-nails-dubbelhaftande-tejp-1-5-m-p53369
(fast jag köpte nog min tejp på något annat ställe, men jag har glömt vilket det var).
Edit:
Som vanligt finns det man behöver hos Kjell & Co:
https://www.kjell.com/se/sortiment/...o-more-nails-dubbelhaftande-tejp-1-5-m-p53369
(fast jag köpte nog min tejp på något annat ställe, men jag har glömt vilket det var).
Redigerat:
Om du menar vanliga VP-rör så ska de nog inte sitta utomhus, de är bl.a. ej UV-stabila.L Liteavvarje skrev:
Nu såg jag häromveckan på grossen att det faktiskt kommit svarta UV-stabila VP-rör för utomhusbruk.
Men annars går det ju att köra med plåtrör (B-rör), eller pansarrör.
Problemet där är väl risken att de rostar med tiden.
"Vanlig" 3G1.5 kabel, Själva kablen är inte införskaffad än. Har du något exempel på sådan metallklammer, för går inte skruven djupare än 15 mm så borde råsponten klara sig.A AndersS skrev:
Men rent allmänt så trodde jag det fanns alternativ till klammer, speciellt för utomhusbruk med tanke på UV etc, men med tanke på svaren i tråden så verkar det inte finnas
Den här skruven använder jag själv och är el-försinkad , prata med el-firma , skruven finns nog på fler ställen än el-grosisterM Mad_Man skrev: