Hej

Finns det något sätt att fästa kabel utomhus utan klammer?

På kortsidan på mitt uteförråd så blir det snyggare om man kan dra kablen uppe vid nocken och där kommer man inte åt med klammer. Dessutom är det risk att man spikar genom takpappen.

L
Lägg ett plaströr med kabeln i och sätt fast det med buntband mot vad som helst , avstånd upp till en meter

Hm, men hur skall jag sätta fast buntbanden? Om jag inte kommer åt att spika klammern, så vet jag inte hur jag skall fästa buntbanden.

Det jag var lite inne på var att limma fast kablen med limpistol, men jag är tveksam om det limmet tål den svenska vintern.

Kanske en kabelkanal och dubbelhäftande tejp. Jag har använt en tejp som heter "No more nails" från Pattex. Den har en väldigt hög häftförmåga på de flesta material. Man behöver definitivt inte använda en lång tejpbit längs hela kabelkanalen, utan kortare utspridda bitar räcker.

Edit:
Som vanligt finns det man behöver hos Kjell & Co:
https://www.kjell.com/se/sortiment/...o-more-nails-dubbelhaftande-tejp-1-5-m-p53369

(fast jag köpte nog min tejp på något annat ställe, men jag har glömt vilket det var).

Redigerat:
Vad är det för kabel du ska klamra? Det finns metallklammer som man kan dra med 15mm skruv och inte går genom t.ex. råspont på de ställen där man kan klamra.

Mikael_L
L Liteavvarje skrev:
Lägg ett plaströr med kabeln i och sätt fast det med buntband mot vad som helst , avstånd upp till en meter
Om du menar vanliga VP-rör så ska de nog inte sitta utomhus, de är bl.a. ej UV-stabila.

Nu såg jag häromveckan på grossen att det faktiskt kommit svarta UV-stabila VP-rör för utomhusbruk.
Men annars går det ju att köra med plåtrör (B-rör), eller pansarrör.
Problemet där är väl risken att de rostar med tiden.

A AndersS skrev:
Vad är det för kabel du ska klamra? Det finns metallklammer som man kan dra med 15mm skruv och inte går genom t.ex. råspont på de ställen där man kan klamra.
"Vanlig" 3G1.5 kabel, Själva kablen är inte införskaffad än. Har du något exempel på sådan metallklammer, för går inte skruven djupare än 15 mm så borde råsponten klara sig.

Men rent allmänt så trodde jag det fanns alternativ till klammer, speciellt för utomhusbruk med tanke på UV etc, men med tanke på svaren i tråden så verkar det inte finnas

L
Uppfattade lite fel , trodde du kunde lägga under nocken , så här ser en klammer ut ,
heter JR och är rostfri , finns att köpa hos el-firmorna

• Rostfri JR-klammer för nock, tillgänglig hos elfirmor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
E elmont skrev:
Även vanliga plastskruvklammer fungerar utmärkt ute typ
[länk]
Javisst går det bra med dom , men vilka håller bäst utomhus , plast vittrar med tiden

L Liteavvarje skrev:
Uppfattade lite fel , trodde du kunde lägga under nocken , så här ser en klammer ut ,
heter JR och är rostfri , finns att köpa hos el-firmorna
Kan nog funka, gäller att hitta en skruv som är tillräckligt kort för att inte gå igenom sponten.

L
Finns monteringsskruv s.k. knappar , men du ska ha utan borrspets

• Montageskruv med krysspår och skivhuvud utan borrspets, mot vit bakgrund.
En snabb goggling gav att 12-13 mm skruv för utomhusbruk inte är helt vanliga.

L
M Mad_Man skrev:
En snabb goggling gav att 12-13 mm skruv för utomhusbruk inte är helt vanliga.
Den här skruven använder jag själv och är el-försinkad , prata med el-firma , skruven finns nog på fler ställen än el-grosister

• Produktblad med beskrivning av en självborrande skruv med extra stort huvud och Phillips PH2-mejselspår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Liteavvarje skrev:
Den här skruven använder jag själv och är el-försinkad , prata med el-firma , skruven finns nog på fler ställen än el-grosister
En elförzinkad skruv som klarar korrosivitetsklass C5M?? Detta låter som om något är fel..... har ännu inte stött på någon sådan skruv i mitt arbete.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.