Hej

Först och främst vill jag bara säga att jag älskar det här forumet. Fullt av kunniga människor som tar sig tid att hjälpa och guida främlingar. Tusen tack till er alla☺️

Vi ska bygga hus och är helt ny i husbyggarvärlden. Vår husleverantören har berättat att det ingår en multimediacentral och multimediauttag. I marknadsföring av dessa uttag står det att multimediacentralen fördelar tv och data till de olika uttagen. I en annan tråd här fick jag reda på att det inte riktigt stämde, det är endast fiber som fördelas till de olika uttagen. För att få tv måste vi ha en tv box till varje tv.

I elritningen står det "tomdosor eller tomdosa för multimediauttag" i tre sovrum. Är det bara vanliga eluttag eller kan man koppla in en nätverkskabel i dessa uttag? Vad är en tomdosa för något och vad kostar det ungefär att byta det mot ett riktigt multimediauttag?

• Elritning som visar placering av tomdosor för multimediauttag i rum i en bostad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomdosa är en dosa som sitter i väggen utan något i,täcks med ett fastskruvat doslock. Rör draget från den, Vart detta är draget går att se på ritningen.
När vi byggde så drogs rören bara upp på kattvinden där jag får fortsätta själv.
Vad som framgår av din ritning är att det ligger 2 tp kablar i rören, såp förmodligen mynnar dessa ut i multimedia centralen. Men kolla det.
När du vill ha nätverksuttag så är det bara att köpa komplett nätverksuttag och koppla in kablarna (enkelkt med verktygslösa varianter som finns på marknaden)
Sen får du fixa till det med patchpanel och switch i mediacentralen.
Kostnad för dubbelt nätverksuttag cat 6 är ca 2-300 kr komplett.
Koppla in det kan du göra själv. Onödigt att ta dit någon för det

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.