2 982 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Förlänga 12 voltskabel
Har precis köpt en myggdödare (mosquito magnet).
Transformator och sladd följde med.
Sladden tänkte jag gräva ner i marken som för övrig också rekomenderas.
Sladden är 15 m.
Jag skulle dock behöva några extra meter, ca 20 m.
Är det ok att förlänga den befintliga medföljande kabeln?
Handlar ju som sagt om 12 v så antar att det är ok men skulle vilja försäkra mig
Kommer i så fall självfallet koppla ordentligt och snyggt och med krympslang. Tror även jag kommer dra sladden i plaströr som har hrmma bla för längre hållbarhet och undvika ev missöden med spade mm
Tack för hjälpen
Transformator och sladd följde med.
Sladden tänkte jag gräva ner i marken som för övrig också rekomenderas.
Sladden är 15 m.
Jag skulle dock behöva några extra meter, ca 20 m.
Är det ok att förlänga den befintliga medföljande kabeln?
Handlar ju som sagt om 12 v så antar att det är ok men skulle vilja försäkra mig
Kommer i så fall självfallet koppla ordentligt och snyggt och med krympslang. Tror även jag kommer dra sladden i plaströr som har hrmma bla för längre hållbarhet och undvika ev missöden med spade mm
Tack för hjälpen
20 meter extra eller 20 meter totalt?
Använd krympslang med smältlim på insidan. En på varje ledare sen en runtom båda. Borde fungera. Antar att du tänker löda ihop skarven?
Någon annan kanske kan svara på om du kommer att få problem med spänningsfall i kabeln då den är dimensionerad för 15meter
Använd krympslang med smältlim på insidan. En på varje ledare sen en runtom båda. Borde fungera. Antar att du tänker löda ihop skarven?
Någon annan kanske kan svara på om du kommer att få problem med spänningsfall i kabeln då den är dimensionerad för 15meter
https://www.elproman.se/Welcome/Default.aspx?scenarioID=1094
Här kan man räkna ut spänningsfall verkar det som.
Här kan man räkna ut spänningsfall verkar det som.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 889 inlägg
För att kunna räkna på detta behöver man veta hur mycket ström apparaten drar (vilket kanske står på en märkskylt), vilken area kabeln har och hur känslig apparaten är för underspänning. Det är nog enklare att helt enkelt prova. Det finns inga tumregler för hur mycket man kan förlänga en kabel.
Klicka här för att svara