Jag har en amerikansk elbakel som ska få en kabelsko på sig. Enligt kabeln så är det en 12 AWG.
Så teoretiskt ska jag använda gul.
Fast den gula ser så himla stor ut. Jag gjorde en provpressning nu med en blå, ledaren gick precis in utan risk för böjda trådar och pressningen ser okej ut för amatör-mig.
- Men är det fel att använda blå, blir något galet om man trotsar siffrorna? Skulle det bli bättre om jag tog den luftigare gul?
- 12 AWG = 2,05mm / 3,31mm²
- Blå kabelsko = 1,5mm² till 2,5mm²
- Guld kabelsko = 2,5mm² till 6,0mm²
Så teoretiskt ska jag använda gul.
Fast den gula ser så himla stor ut. Jag gjorde en provpressning nu med en blå, ledaren gick precis in utan risk för böjda trådar och pressningen ser okej ut för amatör-mig.
- Men är det fel att använda blå, blir något galet om man trotsar siffrorna? Skulle det bli bättre om jag tog den luftigare gul?
Jag hade gått efter sifforna. Varför chansa? Isoleringen kan få på fan och trilla av. Godset som pressats kan bli matt och spricka utan att man ser det direkt. Men man kan aldrig veta. Kanske går det utmärkt med den blå. Men som sagt, varför chansa?
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Vad har du använt att pressa med?
Du ska följa dimensionerna som står på skorna. För att du ska få en korrekt och godkänd pressning så bör du använda en sådan:
https://www.google.se/search?q=pres...AUICigB&biw=1216&bih=586#imgrc=jGyVJ_p0LYTPuM:
Men är det inte så noga kan du pressa med en sån billig från biltema, är det skit samma kan du pressa med en polygrip. Det beror lite på hur kabeln ska användas.
https://www.google.se/search?q=pres...AUICigB&biw=1216&bih=586#imgrc=jGyVJ_p0LYTPuM:
Men är det inte så noga kan du pressa med en sån billig från biltema, är det skit samma kan du pressa med en polygrip. Det beror lite på hur kabeln ska användas.
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Använder "riktig" ifrån Kjell&comp.
Den blå;
Gula;
Vet inte om jag har snål-variant av blå sko? Mycket plast i den, plast "botten" medan man på andra lätt kan se metallen när man kikar in
Den blå;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gula;
Vet inte om jag har snål-variant av blå sko? Mycket plast i den, plast "botten" medan man på andra lätt kan se metallen när man kikar in
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror jag minns någon skriva en varning att kablar på ebay inte har den diameter dom påstår, men jag vet inte riktigt hur jag ska mäta det på seriöst sätt. Klämmer man lite med skjutmåttet så blir det ju andra värden.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden