Jag har en elcentral i pumphuset som matas från huvudbyggnaden. Antag att jag nu vill dra matning vidare från pumphuset till det gamla garaget (där el ännu inte finns) och sätta en central även där. Vilken typ av kabel behövs om den ska läggas i gult plaströr i marken?

tommib
N1XV/Aceflex/RV-K eller EKKJ. Regelmässigt skulle du kunna lägga EKLK också men jag skulle inte göra det.

Om du har el till ett pumphus måste du kolla exakt hur det är draget. Om det bara är en pump där och själva hydroforen och tryckvakten finns någon annanstans kan du troligen inte använda den matningen eftersom den bryts. Du måste också kolla att det finns en nolla med (dvs att du har femledare och inte fyrledare) till pumphuset. Det är inte säkert att det finns om det bara matar en pump.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Lägger till EXQJ/FXQJ som är en överlägsen variant av EKKJ..
EKLK rekommenderar jag inte heller som markkabel, ej heller EXLQ fast det är tillåtet om det görs rätt. Ser oftast att man lägger vit installationskabel vid nybyggen till belysning men finns inget som kan motivera det.

Ok men vilken dimension på tex EKKJn måste det vara? Finns ju 10, 6 och 2.5 mm2.

I pumphuset finns förutom pumpen även belysning och två eluttag som matas från skåpet. Även hydrofor och tryckvakt är i pumphuset. Kan inte kolla exakt hur inkommande ser ut just nu men det lär ju vara fem då

Det finns standarddimensioner på markkabel, exempelvis 2,5, 6, 10 och 16 kvadratmillimeter, går även få som 1,5 om man skulle vilja.
Du måste ladda ner ett litet program för att få reda på vilken dimension du behöver.
https://www.byggahus.se/forum/threads/program-foer-utloesningsvillkor.143177/
Annars får du ange data här, vad har du för föregående säkring, storlek/typ, längd, vilken säkringsstorlek vill du ha, finns jordfelsbrytare, är det i Sverige, vad har du för förimpedans fram till din nya anslutningspunkt?

• Gilla
Tobbe_3 och 1 till
  • Laddar…
Tack. Har Mac men ska prova det på jobbet i morgon.

Hur långa sträckor är det? Både från hus till pumphus o vidare till garaget?

Hur matas pumphuset? Finns det säkringar för den matningen i huset, eller ligger den direkt på inkommande matning (skyddas då av huvudsäkringarna).

tommib
Det mest sannolika är att du har en femledare fram till pumphuset men det skulle också kunna vara en gammal fyrledare med PEN och då beror ev problematik på kabeldimensionen (PEN får inte vara mindre än 10 kvmm).

Kabeldimensionering är en helt annan fråga än det du frågade från början men du fick en utmärkt länk av Slugge. Om du ska göra detta själv är det viktigt att du förstår vad du gör och varför, t.ex. varför kabeln måste ha en viss dimension.

Elcentral med säkringar, kablage och brytare märkt "Test" i ett pumphus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på tre stycken el-säkringar märkta med "multi9 C32N" i en elcentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tänker inte göra annat än att gräva ner kabeln själv. Men då vill jag först veta vad jag ska gräva ner.

Det är 10 m både från huvudbyggnad till pumphus och från pumphus till garage.

Bifogar två foton. Det ena är de tre säkringar som i huvudbyggnaden heter "vattenpump" men som väl gäller hela pumphuset eftersom där finns separat central. Inga andra säkringar har döpts till något som finns i pumphuset.

Andra fotot visar elcentalen i pumphuset. Brytaren som skymtar i vänster nederkant är till pumpen

Kabel kan du välja 5G6 av någon typ som nämndes tidigare tex N1XV. Men sen får du se till att få tag på en vettig elektriker som hjälper dig fixa till detta. Ser inte bra ut och där finns även rena fel i hur det är gjort i centralen på bilden. Är kanske vissa andelar hempul där också?

tommib
Ett tips är att prata med elektrikern först så att de är ok med att du gräver ner kabeln (och säger vilken sort det ska vara). Annars kan du stå där med en nedgrävd kabel som ingen elektriker vill befatta sig med.

Om du ska göra allt själv, säg hellre det. Då går det att rikta tipsen bättre.

Aha, intressanta bilder..
Pumpcentralen behövs snyggas till,
kanske flytta upp HB och JFB ett snäpp och skippa inkommande säkringar 16A. Räkna så den befintliga kabeln är tillräcklig, är det en 5G6 eller? I så fall bör det vara ok. Vilka säkringar föregås denna första centralen av?

Tänkte du koppla garagematningen före JFB eller som en ny grupp med ny JFB i garaget?

Om du väljer oskärmad kabel, tänk på att N1XE inte är tillåten att förlägga någon längre bit inomhus, välj då hellre FXQJ eller N1XV.

Vilken kabel är inkommande då? Verkar ju inte vara den svarta utan den vita :)

Antar den svarta, fast kopplad i kreativ ordning, där HB används i sista skedet.
Fast kan ju ha fel, bara kollat lite hastigt. :)

Mycket galet där och högt säkrat i matande ände oavsett vilken som nu är inkommande, bör vara vita men med tanke på det övriga så osäkert.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.