11 150 läst ·
43 svar
11k läst
43 svar
Fullkopplad perilex?
När du fixat till delarna där kan du säkert köra vidare med din koppling som den är och med 10 A lite facit har du redan genom att andra proppen inte var varm.
Glöm som Bo skrev inte att kolla/byta huven också och använd rätt verktyg som Uffe nämnde så är förutsättningarna för en lyckad lagning på plats. Själv skulle jag tillägga att du känner över så skruvarna vid anslutningarna i centralen är dragna också särskilt när det varit varmt.
Med strömmen bruten givetvis men skadar inte att upprepa.
Glöm som Bo skrev inte att kolla/byta huven också och använd rätt verktyg som Uffe nämnde så är förutsättningarna för en lyckad lagning på plats. Själv skulle jag tillägga att du känner över så skruvarna vid anslutningarna i centralen är dragna också särskilt när det varit varmt.
Med strömmen bruten givetvis men skadar inte att upprepa.
Alla säkringar är röda.
Propphuven ser helt normal ut vad jag kan se.
Är byte av passdel något man gör enkelt själv? Om jag drar av huvudbrytaren är det strömlöst då? Hur säkrar jag med multimeter och vars?
Propphuven ser helt normal ut vad jag kan se.
Är byte av passdel något man gör enkelt själv? Om jag drar av huvudbrytaren är det strömlöst då? Hur säkrar jag med multimeter och vars?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 173 inlägg
Det är ett behörighetskrävande arbete, men med en passdelsnyckel är det enkelt och säkert gjort, bara inte passdelen har ärgat fast eller att den spricker sönder. Finns på Jula, Clas etc. Undvik den billigare flata varianten.
Den går att använda även med strömmen på, men givetvis är det bra att bryta den. Vill du mäta att strömmen verkligen är bruten i säkringshålet så mät mot botten, i passdelen och mot höljet på centralen.

Den går att använda även med strömmen på, men givetvis är det bra att bryta den. Vill du mäta att strömmen verkligen är bruten i säkringshålet så mät mot botten, i passdelen och mot höljet på centralen.

NEJ, Nej, Nej!Bo.Siltberg skrev:
Det är ett behörighetskrävande arbete, men med en passdelsnyckel är det enkelt och säkert gjort, bara inte passdelen har ärgat fast eller att den spricker sönder. Finns på Jula, Clas etc. Undvik den billigare flata varianten.
Den går att använda även med strömmen på, men givetvis är det bra att bryta den. Vill du mäta att strömmen verkligen är bruten i säkringshålet så mät mot botten, i passdelen och mot höljet på centralen.
[bild]
Att byta passdel med spänning på är inget för andra än tränade yrkesmän. Det kan sluta väldigt olyckligt om oturen är framme. Bryt huvudströmmen och mät som Bo skrev ovan så ska det gå bra.
Bryt spänningen, mät, lyft locket och kolla var varmgången uppstått, troligen någon kabelanslutning där skruven med åren blivit lös, kan även vara dåligt iskruvad PK/säkring eller så har det blivit så vid fel då man upprepat bytt säkring mot kvarstående fel.
Detta att den kan sluta väldigt olyckligt ska man nog ta med en nypa salt men naturligtvis alltid stor försiktighet om man lyfter locket då man har spänningen väldigt nära hela tiden, därför, bryt först eller ring in någon kunnig.
Detta att den kan sluta väldigt olyckligt ska man nog ta med en nypa salt men naturligtvis alltid stor försiktighet om man lyfter locket då man har spänningen väldigt nära hela tiden, därför, bryt först eller ring in någon kunnig.
Tror inte något personfarligt kan hända för man byter PK..
Problem kan uppstå, visst, men då får man backa och ringa in kompetensen.
Lyfter man locket ska däremot hempularen alltid bryta och spänningsroman först i min mening. Minsta osäkerhet vad som finns under är det bättre ringa någon kunnig och titta vid sidan.
Problem kan uppstå, visst, men då får man backa och ringa in kompetensen.
Lyfter man locket ska däremot hempularen alltid bryta och spänningsroman först i min mening. Minsta osäkerhet vad som finns under är det bättre ringa någon kunnig och titta vid sidan.
Ja, då var det gjort. Bröt strömmen och mätte. Bytte för säkerhets skull alla passdelar som hör till spis och ugn samt huvarna. Framför allt den som var bränd satt väldigt löst fast. Tack för tipsen.
Köpte 1.5mm² kabel för att jämföra med mina och det ser definitivt ut som att jag har tjockare än det. :
Kan jag testa sätta in 13a säkring om det visar sig fungera dåligt med 10a framöver eller är det inte att leka med?
Köpte 1.5mm² kabel för att jämföra med mina och det ser definitivt ut som att jag har tjockare än det. :
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan jag testa sätta in 13a säkring om det visar sig fungera dåligt med 10a framöver eller är det inte att leka med?
Var inte för säker, bara för att den gamla fk:n ser större ut än den nya behöver inte detta betyda att den är 2,5 kvadrat.
Kablar har blivit tunnare pga bättre material i isoleringen. Kolla på kardelerna i kabeln. Gör som Bo skrev tidigare, mät diametern på kopparn.
Kablar har blivit tunnare pga bättre material i isoleringen. Kolla på kardelerna i kabeln. Gör som Bo skrev tidigare, mät diametern på kopparn.
En gammal elektriker var förbi, kollade och jämförde med min inköpta 1.5mm² och han var bekväm med att det bara var att säkra upp till 16A, lånade till och med ut verktyg och letade passdelar men hittade inga.
Som alltid är det lite olika bud men jag litar på att han inte ger mig ett råd som bränner ner kåken, vi är trots allt grannar.
Som alltid är det lite olika bud men jag litar på att han inte ger mig ett råd som bränner ner kåken, vi är trots allt grannar.
Nog är det 2.5 mm2 du har där men du borde reda ut det som skrevs om tidigare kring var avgreningen spis-ugn är gjord och hur det ser ut där. Att en av trådarna är brun vid centralen och alla svarta vid uttaget utan att veta hur är inte bra.
Du kommer säkert klara dig bra med 10 A i praktiken också.
Du kommer säkert klara dig bra med 10 A i praktiken också.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
