Byggahus.se

Fullkopplad perilex?

1. W
    Medlem · Norrbotten · 254 inlägg

WarHawk

Medlem
    Min spishäll har gått sönder och jag behöver byta den. Det är en glaskeramikhäll från 90-talet som sitter med perilexkontakt. Tänkte byta till en induktionshäll av något slag.

Har öppnat uttaget och det sitter fem kablar i det
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20170826_104707.jpg
    20170826_105114.jpg

I proppskåpet har jag dock bara två säkringar som är märkta med "spis". Finns dock några omärkta i skåpet.

20170826_105421.jpg
    20170826_105549.jpg

Kan jag vara relativt säker på att detta är kopplat med nolla eftersom det finns fem kablar? Jag är helt novice på el. Ska jag göra ytterligare undersökningar?

2. C
    Medlem · Stockholm · 5 285 inlägg

corre

Medlem
    Något ser lite skumt ut.

På första bilden tycker jag mig se tre svarta, blå och gulgrön.
    I proppcentralen så antyds det om en trefasgrupp, Spis, Spis, Ugn.
    Men färgerna stämmer inte där, då det finns en brun med.
    Samt att det finns blå kabel mot andra säkringar.

Det känns lite hemmakopplat och utan klart färgbruk, vilket gör att man ska mäta och inte anta något utifrån bilderna.

Har du en multimeter?

3. W

WarHawk

Medlem
    Tänker fara iväg och inhandla en multimeter. Är det korrekt att jag ska mäta 400v mellan de tre faserna och 230v mellan faserna och den presumtiva nollan?

4. T
    Medlem · Västra götaland · 2 649 inlägg

Tobbe_3

Medlem
    Ja, det är korrekt. Det skall även finnas 230 V faser - skyddsjord och nära noll volt mellan skyddsjord och nolla.

Är ugnen placerad separat ?
    Det kan vara någon som har använt en säkring i gruppen för ugn. I så fall ligger en svart kabel avslutad med en " ubåt" i centralen.

En mätning är viktig i detta fall.

5. W

WarHawk

Medlem
    Ja ugnen är separat.

6. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 507 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Om det är så att en fas är bortkopplad från perilexuttaget så ska den kopplas tillbaka, ett spisuttag ska vara fullkopplat just för att frågor som dina inte ska uppstå.

Samtidigt brukar alla induktionshällar för bostäder kräva två faser och nolla, så bör du se till att hällen får de två faser som ugnen inte använder. Sett från perilexuttaget brukar man låta L1-L2 gå till häll och L3 till ugn.

7. W

WarHawk

Medlem
    Hur vet jag vilken fas som är kopplad till ugnen? Perilexuttaget har ju fem kablar vilket jag trodde innebär att det är komplett?

8. Bo.Siltberg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Fem ledare ska innebära att det är komplett, men det är många som lärt sig den hårda vägen att anslutningspunkten till spis kan se ut ungefär precis hur som helst även om den ser bra i ena änden. Det verkar finnas antydan till att en av faserna är bortkopplad i centralen då ugnen sitter på annan plats. Detta reder man enkelt ut genom inspektion och mätning.

• Laddar…
  9. W

WarHawk

Medlem
    Ja en fas verkar ju faktiskt vara bortkopplad. Hur mäter och inspekterar man fram detta?

10. W

WarHawk

Medlem
    Har åtminstone mätt upp uttaget nu och får cirka 240v mellan nollan och faserna, cirka 400v mellan faserna, 0 mellan nolla och jord samt 240v mellan jordoch fas.

Korrekt så långt?

Så här ser gamla spisens kabel ut:

Redigerat 26 aug 2017 15:07
  11. W

WarHawk

Medlem
    Tänker jag fel eller borde inte en av faserna också vara bortklippt i kontakten om ugnen använder den?

12. Bo.Siltberg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Har du besvarat din egen fråga eller är det fortfarande oklart hur du kontrollerar detta? Det är på en nivå som inte ska behöva en förklaring så egentligen borde du ta hjälp av någon som har vana. Kontrollen kan nämligen behöva utökas beroende på vad man ser, ifall man misstänker konstigheter. Men i grunden så

1. Inspektera att det är fem ledare framdragna till kopplingspunkten.
    2. Om det är ett perilexuttag, kontrollera att färgerna verkar stämma överens med plintarna, främst att nollan sitter där den ska, uppe till vänster (på "klacksidan").
    3. Inspektera centralen att samtliga fem ledare är anslutna där de ska vara anslutna, tre faser, nolla på nollplint och skyddsjord på PE-plinten.
    4. Kontrollmät uttaget, 400 V mellan samtliga faser (tre mätningar), 230 V mellan varje fas och noll (tre mätningar), 230 V mellan fas och skyddsjord och slutligen 0 V mellan nolla och skyddsjord. Var noga med att nu kontrollera att perilexuttaget är korrekt kopplat utifrån vad du sett från inspektionen. Färgerna på ledarna kan luras.

Nu har du en ugn här, och gruppförteckningen antyder att det är något fuffens, frågan är bara vad. Hur har man matat ugnen? Är den påkopplad direkt på spiskabeln någonstans, avgrenad från perilexuttagets dosa, eller utgår en separat ledning från centralen? Din gamla spis använde inte nollan i uttaget så där vet man inte om nollan är intakt och fungerar.

Det behöver inte finns något problem här, men det kan vara bra att veta hur det ligger till. Dessutom vore det bra om man kan koppla så att hällen får faserna L1 och L2 medan ugnen får L3, och då måste man ju ta reda på hur det är kopplat.

Om det är kontakten på bild du menar så är svaret nej. Din nuvarande spis är en 400 V och använder samtliga tre faser. En av dessa faser används också av ugnen ja, det går inte att undvika i detta fall. Den använder dock som sagt inte nollan. Man bär i allmänhet inte klippa bort några ledare, utan ev endast låta bli att ansluta dem.

13. W

WarHawk

Medlem
    1. Gjort

2. Gjort

3. ? Det kommer tre kablar , en till respektive säkring. Resten av kablarna vet jag inte hur man skulle spåra.

4. Gjort

Testade att dra ur proppen märkt ugn och då får jag 0V mellan L2 och L3, 400V mellan L1 och L3 och 400V mellan L1 och L3. Om det säger något?

Gör det ens något om jag kopplar den nya spisen på två fas och de hamnar på samma som ugnen? (förutom att säkringen går)

Redigerat 26 aug 2017 16:22
  14. T
    Medlem · Västra götaland · 2 649 inlägg

Tobbe_3

Medlem
    Är ugnen 230 V enfas ?

Skruva ur alla tre säkringarna och flytta en säkring tills ugnen går att starta.
    Mät vilken fas i perilexuttaget som är spänningssatt. ( Mot nolla).
    Den fasen ansluter du inte till tvåfashällen

Dina mätresultat verkar lite skumma. Tar man bort en säkring, Då skall två ben i triangeln visa noll volt.
    OBS det finns risk att ett högohmigt multimeter visar lite spänning p.g.a kapacitiv koppling mellan ledare eller någon apparat som bakmatat fasen.

Redigerat 26 aug 2017 16:44
  15. W

WarHawk

Medlem
    Vet tyvärr inte om ugnen är 230V enfas. Ingen info på nätet ,instruktionsboken eller synligt på ugnen.

Har testat med säkringarna och den går inte igång med bara en säkring. Säkring Nr1 "spis" och Nr 3 "ugn" på bilden i första inlägget måste vara i för att ugnen ska fungera.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.