Byggahus.se

Inkoppling - Takdoslock

1. Å
    Medlem Nivå 2
    Jag köpte ett takdoslock på Fredells idag med förhoppningen om att kunna sätta upp det under eftermiddagen. Jag förväntade mig de gamla hederliga sladd-sockerbit-skruv-kopplingarna men hittade nåt nymodigt strunt (som förmodligen inte är så nymodigt utan det är bara jag som inte sett det innan). Frustrerande är det iallafall. Eftersom jag fortfarande har en vag förhoppning om att få upp det idag vänder jag mig nu till er, hur göra? Fas, jord och nolla från taket men hur ska de sitt fast i dosan? (Altså, jag vet VAR de ska sitta men inte HUR de sätts fast i clipsen eller vad det nu är...) Bifogar bilder och hoppas på hjälp, tack!

2. T
    Medlem · Nivå 10
    Det finns små tecken på plasten där L = fas ledare , N = nolledare, jordtecknet = skyddsjord ( anslutning är placerad ensam ovanför jordstiftet).

3. Bästa svaret

E
    Medlem · Nivå 22
    Tryck ner den fjädrande plastarmen och för in kabeln i ett av de runda hålen under armen.

• Laddar…
  4. R
    Lösvirkesbyggare · Nivå 12
    Där du har tummen på bild två finns det ingjutet i plasten en figur som visar hur mycket ledningen skall avisoleras för att passa i infästningarna.

Brukar vara 11 mm på denna typ av infästning.

5. Å
    Medlem Nivå 2
    Tack, ibland är det kluriga så enkelt så att det nästan är pinsamt.

6. Å
    Medlem Nivå 2
    Yes, det stämmer. 11mm.