Så här är det. Jag gör jättegärna precis allt själv. Om jag förstått det rätt är denna dock en typ av installation man inte får göra själv. Men självklart - är det något annat jag kan göra än att gräva ner kabeln så gör jag det. Problemet med "elektrikern" är att det ju inte går att få någon att ens komma hit och titta förrän om två veckor. Och jag skulle vilja få en del gjort i veckan som kommer. Därför frågar jag nu "vad jag kan gräva ner".

Jag har inte hempulat i pumphuset. Däremot vet jag att förre ägaren hade en pappa som var elektriker. Själva centralen är dock installerat av elektrikerfirma och det gjordes för drygt två år sedan. Om ni tycker det är fel eller taffligt får jag ju bara beklaga att det inte blev rätt gjort.

Ja, den vita är inkommande från huvudbyggnaden. Den svarta är matning till gäststugan som har egen central som fungerar utmärkt. Och då slog det mig att jag väl borde kunna kolla vilken kabel det är som går dit. Den ligger i markrör och är minst 30 meter lång. Om det fungerar där borde det lilla behov jag har i garaget (belysning och två eluttag) kunna lösas på samma sätt.

När jag tittar på den vita från huvudbyggnaden ser jag att den definitivt inte har 6mm2-kablar. Så varför måste jag ha sådana kablar om jag ska vidare till garaget? Ingen kedja är väl svagare än dess svagaste länk?

Idealiskt vore såklart om jag kan göra allt själv. Hur man kopplar i den blivande centralen i garaget ser jag ju i centralen i gäststugan. Det som i så fall saknas är hur jag ansluter i pumphuset och "vad jag ska gräva ner".
 
Mikael_L
Ja det är tyvärr en galet dåligt kopplad central. Och för hög avsäkring i matande ände (Okej, inte 100% säkert ett regulatoriskt fel, beroende nu på vilken kabel det är som är matningen, men åtminstone helt onödigt högt avsäkrat, ett riktigt utslag av okunskap eller total avsaknad av professionalism).

Ta nu chansen att reda upp allt och få det bra.
Vi hjälper gärna, så gott det går.

Först och främst lite fler bilder ifrån centralen i pumphuset, så man bättre ser hur det är kopplat, nu syns inte undersidan av normapparaterna.
 
Då är det kanske så att det svarta kabeln ligger utanför JFB.

Har svårt att se hur du ska kunna hänga på en till central på den lille vite kabeln som redan verkar översäkrad..

Kan du gräva de 10 metrarna mellan pumphus och första centralen hade det varit att föredra.

Annars kanske befintlig matning ligger i rör så du bara kan gräva upp ändarna?

Är befintlig matning 2,5 kvadrat kanske du kan behålla den och mata garaget från första centralen med en ny kabel, möjligt att 2,5 räcker även där men beror som sagt på förutsättningarna, befintlig avsäkring tyder på att pumpcentralen kräver ganska hög säkring, men detta vet bara du.

Hade det varit mitt hade jag nog dragit två nya kablar från första centralen, riktiga svarta markkabel.

Om förhållandena hade tillåtit 4x2,5/2,5 annars 4x6/6.
 
Elcentral med säkringsmoduler och kabeldragning på installationsbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral med säkringar och trassliga kablar i installationsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral med öppen kabeldragning och säkringsutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriskt skåp med öppna säkringsdoser och synliga anslutna kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral med öppna säkringsmoduler och trassliga elektriska kablar på installationsdäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elskåp med säkringar och kablage synligt, indikerande en elinstallation relaterad till byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att dra från huvudbyggnaden till garaget blir tio gånger krångligare än från pumphuset eftersom det är murar och bråte fram till pumphuset.

Om jag inte minns fel har gäststugan egen JFB

Här kommer sex nya bilder
 
Mikael_L
Jag måste backa lite försiktigt här, kolla upp lite bättre först.
Merlin Gerin har lite skumma beteckningar på sina automater, C32N är kanske inte 32A automat, utan det är kanske modellserie C32N.
Isåfall är det nog 10A säkring i matande ände = ej för kraftig för kabeln, men möjligen för klent till alla de laster du vill sätta på samma kabel.

Jag har ju t.o.m själv Merlin-Gerin i garaget, jag borde inte vara så här osäker. :oops:
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
M minimal skrev:
Så här är det. Jag gör jättegärna precis allt själv. Om jag förstått det rätt är denna dock en typ av installation man inte får göra själv. Men självklart - är det något annat jag kan göra än att gräva ner kabeln så gör jag det. Problemet med "elektrikern" är att det ju inte går att få någon att ens komma hit och titta förrän om två veckor. Och jag skulle vilja få en del gjort i veckan som kommer. Därför frågar jag nu "vad jag kan gräva ner".

Jag har inte hempulat i pumphuset. Däremot vet jag att förre ägaren hade en pappa som var elektriker. Själva centralen är dock installerat av elektrikerfirma och det gjordes för drygt två år sedan. Om ni tycker det är fel eller taffligt får jag ju bara beklaga att det inte blev rätt gjort.

Ja, den vita är inkommande från huvudbyggnaden. Den svarta är matning till gäststugan som har egen central som fungerar utmärkt. Och då slog det mig att jag väl borde kunna kolla vilken kabel det är som går dit. Den ligger i markrör och är minst 30 meter lång. Om det fungerar där borde det lilla behov jag har i garaget (belysning och två eluttag) kunna lösas på samma sätt.

När jag tittar på den vita från huvudbyggnaden ser jag att den definitivt inte har 6mm2-kablar. Så varför måste jag ha sådana kablar om jag ska vidare till garaget? Ingen kedja är väl svagare än dess svagaste länk?

Idealiskt vore såklart om jag kan göra allt själv. Hur man kopplar i den blivande centralen i garaget ser jag ju i centralen i gäststugan. Det som i så fall saknas är hur jag ansluter i pumphuset och "vad jag ska gräva ner".
Ta som sagt lite bilder även i det du kallar huvudbyggnaden och givetvis bra med lite från de andra platserna också inklusive gäststugan om du nu tänkt ha det som något facit. Och som Slugge skriver är det vettigt om du kan byta ut matande till denna alternativt gå med ny till garaget från källan. Men med tanke på att du redan har en matning till gäststugan från denna vore det inte fel att byta matande till pumphuset och lägga på ett riktigt sätt en avgrening hårifrån till både stuga och garage. Du har bra med plats i denna centralen för att sätta plintar och dela ut till alla utan några säkringar utan alla parallellt.

Om du vill börja med kabel så välj i fallande skala den Slugge menar dvs EKKJ, EXQJ e.dyl 4x6+6 därefter N1XV 5G6 och sist Aceflex 5G6. De första är med yttre skärm under manteln och är bäst på alla sätt utom kanske för ovan montör.

Och helt rätt som Mikael sett på säkringarna att de är 10 A och då klena i stället för överdimensionerade, riktigt gamla men bra dvärgar av dåtida typ U. Det gör det ännu mer udda hur det är lagt i din central med 16 A mot stugan. Så kolla om du kan börja byta första delen av matningen hit samtidigt så kan det bli vettig ordning på det vad det lider.
 
tommib
Bara för att svara på det du funderar kring vad du kan/får göra, så att det inte är oklart (folk kan ju råka ramla in via google osv).

Du får inte göra något av detta, inte ens gräva ner kabeln. Ett rör får du lägga ner men även det är lite diskutabelt enligt vissa.

Huruvida du kan göra något/allt själv är en separat fråga. Det beror på hur noggrann du är och hur lätt du har för att läsa in saker och förstå.

Jag har själv inte några problem med just lagbrottet, det viktiga är att det blir en säker elanläggning. Det finns det många här på forumet som kan hjälpa dig med. Men det är ett lagbrott.
 
  • Gilla
Ljus och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ofta lite svårt att se på bilder, brukar vara tillräckligt svårt även om man får stå och pillra.

Men den vita kabeln i mitten underifrån verkar vara inkommande matning, kan också vara 2,5 mm2.

Den verkar sen gå in med faserna till huvudbrytaren, men sen både jord och nolla till ovansidan av JFB.
Detta är fel nr1.
Om det är TN-S-matning från matande central ska jorden gå direkt till jordskenan och nollan till JFB.
Om det är TN-C matning ska bägge gå till jordskenan, som då är (blir) PE/PEN-skena.

Men det ska inte vara TN-C, för det är ändå inte tillåtet. :)
 
Kan vara TN-C och ändå tillåtet enligt äldre regelverk. Men verkar som TN-S?

Tycker också arean skulle kunna vara 2,5 baserat på bilderna, men kan lika bra vara 1,5, föregående säkring talar för detta, kan å tredje sidan bara vara att det fanns just tre lediga 10A säkringar.

Ingen gruppförteckning finnes?
 
M minimal skrev:
Jag har inte hempulat i pumphuset. Däremot vet jag att förre ägaren hade en pappa som var elektriker. Själva centralen är dock installerat av elektrikerfirma och det gjordes för drygt två år sedan. Om ni tycker det är fel eller taffligt får jag ju bara beklaga att det inte blev rätt gjort.

Ja, den vita är inkommande från huvudbyggnaden. Den svarta är matning till gäststugan som har egen central som fungerar utmärkt. Och då slog det mig att jag väl borde kunna kolla vilken kabel det är som går dit. Den ligger i markrör och är minst 30 meter lång. Om det fungerar där borde det lilla behov jag har i garaget (belysning och två eluttag) kunna lösas på samma sätt.
Stämmer första stycket är det bedrövligt, är det samma som kopplat på mot stugan?
Och i andra delen kan du som sagt ta en riktig rejäl matningskabel dit de 10 meter det rör sig om så kommer du på banan där på alla sätt oberoende av hur det är gjort från huset hit och vidare till stugan.

Det är som sagt fel på många sätt här men om du inte ska byta matning går den använda kopplad femledare och säkrad för vad det nu är för kabel men minst 2.5 mm2 ser det ut som. Mot stugan är det också fel om det bara är fyrledare dit som det också verkar av bilderna att döma är den 10 mm2 är den ok men går inte att bygga vidare för trefas, går använda två faser dit eventuellt så att reglerna uppfylls.
 
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
Mikael_L
M minimal skrev:
Om jag inte minns fel har gäststugan egen JFB
Det får vi hoppas, för den matningen skyddas inte av JFB i denna central.

Men den där matningen till gäststugan är nästa huvudvärk.
Hur jag än kollar på bilderna så har jag svårt att se var någon ev nolla skulle ta vägen ifrån den kabeln.

Då får vi ett uppenbart problem, du måste antingen byta kabeln till huset mot en 4x10mm2, eller byta den till gäststugan till en 5-ledare.

Man kan också lägga märke till att matningen till gäststugan är säkrad med 16A, medan matningen ifrån huset bara är 10A, vilket är lite knepigt. Så ska det inte vara.
 
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.