S
Har ett 32a uttag, avsäkrat med 25A, nu behöver jag nyttja detta uttag med en 16a handske.

Vad behöver jag gör? Skarvkabel med 6kvm kabel? Jag vill helst inte säkra ner i skåpet, går det?

Byggcentral som säkrar ner till 16A.
Skarvkabel 6mm2 löser inte problemet.

• Gilla
jnse och 1 till
  • Laddar…
tommib
Vad är syftet med att utnyttja uttaget? Det verkar olämpligt att bygga en mellankopplingsbit på det sättet utan att sätta någon form av säkring mellan. Om du sätter 32A-handsken direkt på apparaten du ska använda blir det lite annorlunda men du måste fortfarande se till att kablaget tål 25 (32) A.

Någon mer rutinerad här på forumet kan säkert räkna på belastningen exakt vilken kabel som krävs men för mig blir den svaga punkten ändå handsken. Om jag var tvungen att lösa det skulle jag nog sätta en liten kapsling med en trepolig automat mellan en 32A hane och en 16A hona.

Edit: Vilket ju är samma sak som en byggcentral, fast mindre och dyrare...

• Gilla
Ljus
  • Laddar…
tommib
Typ en sån här, med två rediga förskruvningar (och kompletterande dragavlastning inne i kapslingen), samt en trepolig 16A automat. Sladdlängd på bägge sidorna beroende på din applikation.

tommib
Då måste du se till att allt internt kablage i maskinen tål 32A. Jag tror att det är lättare med en byggcentral eller en liten kapsling och 16A-säkring.

När jag kollade upp det så blev det inte så fasligt dyrt. En hundring för kapslingen, några tior för förskruvningarna, en femtiolapp för kabel, en hundring till för två handskar samt ett till trehundra beroende på vilket märke du vill ha på din automatsäkring. I en sådan här applikation skulle jag kunna tänka mig malmbergs vilket blir billigare.

En byggcentral brukar ligga runt tusenlappen men då är det ofta med 16A intag och du behöver 32. Dessutom behöver du i alla fall en kabelstump med två 32A handskar...

Edit: Det försvann visst ett inlägg där?

• Gilla
Skooda
  • Laddar…
S
Ok, det är en pelarborr med 16a handske

S
Ja, jag ändrade lite, vill gärna ha kvar möjligheten med ett 32a uttag, jag får be elektrikern att montera ett utanpåliggande Kapsling brevid 32a uttaget.

S
Tack för hjälpen(y)

tommib
Ja, i mitt förslag har du det. Jag menar att du ska ha som en skarvkabel men med en klump i mitten där du säkrar ner till 16A. Då kan du koppla in den när du behöver. En byggcentral fyller samma syfte men kostar dubbelt så mycket. Å andra sidan är den användbar till fler grejer...

Hur bökigt är det att dra upp ett 16A-uttag bredvid, med en egen 16A-grupp, då?

tommib
Ja, det var en sån jag tänkte på, men kunde inte hitta den. Då antar jag att det är en säkring där under plasten, det är lite svårt att se. Conrad hade en billigare också

• Gilla
Skooda
  • Laddar…
S
tommib tommib skrev:
Ja, det var en sån jag tänkte på, men kunde inte hitta den. Då antar jag att det är en säkring där under plasten, det är lite svårt att se. Conrad hade en billigare också
Då blir det denna lösning, tack!

S
Fotografen Fotografen skrev:
Hur bökigt är det att dra upp ett 16A-uttag bredvid, med en egen 16A-grupp, då?
Tyvärr så blir det stökigt att få det snyggt

Om pelarborren har ett motorskydd kan man resonera om att strömbegränsning uppfylls av motorskyddetoch då behöver bara kabeln fram till motorskyddet dimensioneras för att klara kortslutning. Så ev behöver du byta kabeln till borrmaskinen men kan använda 32A uttaget

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.